STOCKHOLM – 11 DECEMBER @WATERFRONT

NEXT DATA – Analytics & Protection, den 11 december i Stockholm, är eventet för dig som ser nya möjligheter med data, allt från att skapa en bättre kundupplevelse till att omvandla ostrukturerade data från många olika källor till en ny, briljant tjänst.

Data är nyckeln till framgång. NEXT DATA handlar om hur du förvandlar företagets data till affärsmöjligheter. Med rätt data kan vi innovera, utveckla, hitta nya tjänster och förbättra de befintliga, arbeta med kunden i centrum, se mönster, göra såväl prediktiva som efterföljande analyser, med mera.

Utmaningarna för den som jobbar med data är många, allt från att göra data tillgängliga för hela företaget, till att se till att etiken är med från början i varje projekt. Dessutom är säkra data en förutsättning för att lyckas, och reglerna för hur personliga data ska hanteras är många och stränga.

På NEXT DATA pratar vi både om användandet och skyddet av data – affärsmöjligheterna får du i båda områdena.

Data Analytics

  • Hur du ser till att etiken finns med i varje dataprojekt
  • Att jobba datadrivet – på riktigt
  • Varför data är något vi alla är en del av
  • Hur man presenterar data på bäst sätt
  • Varför det är avgörande att data demokratiseras på företaget
  • Hur du innoverar med kombinationen dataanalys och dataskydd
  • Interaktiva rundabordsdiskussioner om dagens ämnen och innehåll

Data Protection

  • Hur du hittar nya affärer med hjälp av GDPR
  • Dataskydd, säkerhet, analys och integritet
  • Hur man undviker att bli ett fall för Datainspektionen
  • Hur EPR, e-privacy regulation, kommer att påverka företag och organisationer
  • Vad som har hänt sedan GDPR infördes och vad som händer framöver
  • Hur verktygen du använder för att samla data om kunder även används av stater och storföretag som vill samla data om dig

Early Bird-pris gäller t.o.m 31 oktober

Boka idag och du sparar hela 1900 kr

Dagens talare

Program

07.45 - Registreringen öppnar

Kom gärna i god tid innan programmet på scen drar igång.

Frukostseminarium från Rebel & Bird

Mer detaljerad information kommer inom kort.

Frukostseminariet kräver separat anmälan, mer information får du som är anmäld ca en vecka innan eventet.

Välkommen till NEXT DATA – Analytics & Protection 2019

Dagens moderator inleder dagen.

Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event, dagens moderator

Humanity inside data

It's time to realize that data is not something we watch on a screen but rather something we are part of. As such, it's already become part of humanity's natural resources.

How do we harvest, store and converse data to prejudice value? How do we learn from consumerism ability to repurpose interaction, so we can feed it back into the produce/service design life cycle? What is small data in the context of impact? What is a future that is driven by recommendation engines? When computers whispers in your ear and painting a digital image of reality.

All of this and more. The future of data is not something we're stepping into it already happened, we are in the post data revolution now it's time to understand the Pre X in front of us.

Aric Dromi, Chief futurologist, Volvo Car Group & Digital Philosopher

 

How to actually present your data

You know the feeling. You’re in a meeting and the presenter is sharing data-driven insights. But it makes no sense! It’s not the data that’s the problem: it’s the way they are presented.

The Last Mile of Data Analytics is how to present your data. Your investment in people and technology means nothing if you do not effectively share the insight with others, to drive better decisions. Designing charts for meetings, presentations or even keynotes is a learnable skill.

Andy Cotgreave, author of the Big Book of Dashboards, and Computing’s Analytics Professional of the Year, has sat through thousands of meetings, and seen many crimes committed against data. He’s even committed many himself.

He’s also seen how effectively it can be done, with a little bit of effort. In this entertaining keynote, you’re going to learn how to make your data look amazing.

Andy Cotgreave, Technical evangelist, Tableau

10.15-10.45 - Kaffepaus

Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.

Dataskydd, säkerhet, analys och integritet

Maria Holmström Mellberg har över 25 års erfarenhet av arbete med integritet, dataskydd och finansregulatorisk compliance.

Hör henne berätta mer om de stora – och ibland oväntade – affärsmöjligheter som finns inom områden som dataskydd, informationssäkerhet med flera.

Maria Holmström Mellberg, Senior counsel, Cirio Advokatbyrå

Välj mellan två olika programspår

NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection

Why ethics must be involved from the start

How to take responsible business decisions in the age of AI. What considerations must be taken? How can you ensure that the data used for testing, for expanding businesses, for product development etcetera is not biased or misleading in other ways?

Neelima Misra has helped many Fortune 500 companies with their strategic, operation and financial issues and is currently working on strategy and execution of data, analytics, AI and machine learning engagements.

And she knows why ethics must be involved from the start in every data project.

Neelima Misra, Client Director & AIVA (Applied Intelligence, Visualization and Analytics) Lead, Centigo

GDPR efter 18 månader – framgångar och kommande utmaningar

Det är redan 18 månader sedan den vackra dag i slutet av maj 2018, då dataskyddsförordningen, GDPR, trädde i kraft. Förberedelserna var många och långa och arbetet inför 25 maj intensivt.

Hur ser det ut i dag, efter att dataskyddsreformen och framför allt GDPR har tillämpats i närmare ett och ett halvt år? Vad har fungerat bra och vilka stora utmaningar kvarstår? Magnus Bergström, ger oss en aktuell lägesrapport, berättar hur det har sett ut hittills och blickar även framåt.

Magnus Bergström, It-säkerhetsspecialist, Datainspektionen

Så ger demokratisering av data nya affärer

Nya tider, ny hype. Buzzwords som big data och Hadoop har bytts till AI och maskininlärning. Men det är inte teknik, gammal som ny, eller maskininlärning som saknas för att få mer värde från data.

När big data var som mest i ropet lyckades flera unga, teknikintensiva företag ta till sig big data med framgång. De skaffade stora Hadoop-kluster, lärde sig att bemästra data och skapade värdefulla produkter med maskininlärning. Hos de traditionella företagen har big data däremot fått begränsat genomslag, listan av långa och dyra data-lake- och Hadoop-projekt är lång.

Nyckeln till att genomföra lyckade projekt som transformerar data till affärsvärde är att demokratisera data – att göra dem tillgängliga och lättanvända inom en organisation. 

Lars Albertsson (tidigare big data-konsult hos både startups och storbanker) visar hur de mest datamogna företagen arbetar för att göra data tillgängliga för innovation. Vilka faktorer hindrar demokratisering av data och hur övervinner man dem? Så här tar vi de första stegen mot datademokratisering.

Lars Albertsson, Frilansande dataingenjör & grundare av Scling

Låt inte Analytics bli en GDPR-bov – så hittar du rutiner och lösningar

Det är besökarens, kundens eller invånarens rättighet att få bli bortglömd eller åtminstone förbli anonym vid besök på webbplatser. Dessvärre visar en studie som gjorts på över 100 större globala webbplatser och organisationer att så inte är fallet.

Mer än 20 procent av alla Google Analytics-konton samlar in personlig information utan besökares vetskap. Det slarvas även med tredjeplats-cookies och många mäter besökare som inte har givit sitt samtycke. Ibland medvetet, ibland omedvetet. 

Sara Clifton, visar case från både privat och offentlig sektor och ger förslag på hur man får bukt med en icke-accepterad mätning, samt undvika att bli ett fall för Datainspektionen. Vems ansvar är det att hitta felen och vem har kunskapen om att åtgärda och validera? 

Slutkund och Datainspektionen ställer krav på webbplatsen som vi redan borde leva upp till. Ingenting har ändrats, men allt kan nu belysas – det är dags att hitta lösningarna på problemen.

Sara Clifton, VD, Search Integration & medgrundare av Verified Data

12.15-13.15 - Lunch

Lunch serveras i utställningsytan.
Vill du diskutera dagens ämnen över lunchen? Ta plats vid ämnesborden!

Välj mellan två olika programspår

NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection

Lokal C1

Case: Erfarenheter och tips från spännande företag – TBA

Mer information kommer inom kort.

Lokal C1

Juridiken runt hörnet – det här måste du ha koll på

GDPR är en sak, men det finns mer. Exempelvis kommer EPR, e-privacy regulation, att påverka hur företag och organisationer behöver arbeta framöver. EPR handlar om att reglera saker som elektronisk kommunikationsdata, cookies, direktmarknadsföring via elektroniska kommunikationer, retargeting, metadata och tjänster som Skype, Whatsapp eller Messenger.

Liksom GDPR är EPR exempel på EU:s arbete med att hitta gemensamma regler för den så kallade digitala inre marknaden. Agnes Hammarstrand reder ut vad som gäller och hur vi behöver förhålla oss till det framöver.

Agnes Hammarstrand, Advokat & expert på juridik inom dataskydd, Delphi

Lokal C4

Interaktiv session – TBA

Modererade rundabordsdiskussioner kring dagens ämne.

Lokal C4

Inte enbart en förordning – så skapar du riktigt värde med GDPR

Information är en viktig tillgång, ofta till och med en av företagets eller organisationens viktigaste. Att skydda den samt minska riskerna och sårbarheten har ett stort värde. Att samla arbetet med att skydda all information och dess hantering är effektivt, hållbart och värdeskapande.

Med etablerade standarder och modeller som utgångspunkt kan man med genomtänkt anpassning och tillämpning även inbegripa dataskyddsförordningen i informationssäkerhetsarbetet. Robert Broberg visar hur hur arbetet med GDPR faktiskt kan hjälpa till att skapa värde i just din verksamhet.

Robert Broberg, Expert på informationssäkerhet och GDPR & dataskyddsombud

Lokal C4

Att jobba datadrivet – experten tipsar – TBA

Mer information kommer inom kort.

Lokal C4

DSO-rollen, hur ser den ut?

Mer detaljerad information kommer inom kort.

14.45-15.15 - Kaffepaus

Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.

Går det att ta reda på vem som är Allsvenskans Lionel Messi?

I fotbollens värld handlar det inte längre enbart om bollkontroll och intensiv intervallträning. I dag är data och analys av data en lika självklar och viktig ingrediens till framgång.

Ola Lidmark Eriksson visar hur fotbollen digitaliseras och hur han jobbar med att göra avancerade sportdata begripliga och användbara. Det blir en föreläsning med flera exempel på hur han idag jobbar med Allsvenska och europeiska fotbollsklubbar för att hjälpa dem med dataanalys och scouting.

Ola Lidmark Eriksson, CTO, Football Analytics Sweden & fotbollsexpert, Cmore/Fotbollskanalen

Case: Erfarenheter och tips från spännande företag – TBA

Mer information kommer inom kort.

De kan inte stoppa oss – så kartlägger Facebook, statliga myndigheter och jag ditt liv och dina tankar

Våra liv blir alltmer digitaliserade och i takt med detta blir det möjligt att kartlägga våra rörelser, åsikter, och tankar. Detta används naturligtvis av aktörer som Facebook för att anpassa annonser, men också av säkerhetstjänster världen över. Så även här i Sverige – faktum är att svenska företag är i absoluta framkant av den digitala övervakningsindustrin.

Vad händer med våra mänskliga rättigheter, press- och yttrandefrihet när våra åsikter, tankar, och rörelser läggs samman till ett mönster som någon annan äger? Vilket ansvar och möjligheter att påverka har alla vi som arbetar inom den digitala sektorn?

Här krockar internetutvecklingens alla positiva aspekter med livsöden och historier från de som har sett digitaliseringens dödliga baksida. En fascinerande och tankeväckande stund som kommer att förändra hur du ser på ditt digitala liv.

Mattias Beijmo, Författare, strateg & analytiker, hyllad topptalare inom digitalisering

Summering av NEXT DATA – Analytics & Protection

Dagens moderator summerar dagen.

Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event – dagens moderator

After Work & nätverksvänligt mingel

Avsluta dagen på topp i utställningsområdet och mingla med deltagare, talare och partners.

Med reservation för eventuella ändringar.

Call for speakers

Vill du tala på NEXT DATA – Analytics & Protection?
Kontakta katarina.stromberg@idg.se

Det här får du på plats den 11 december

  • 20 talare ger dig det senaste om data
  • Konkreta tips på hur du hanterar data och skapar nya affärsmöjligheter
  • Konkreta tips på hur du skyddar och säkrar data
  • Modererade rundabordsdiskussioner
  • Verktyg för att nätverka med över 200 it-beslutsfattare från hela Sverige
  • Talarpresentationer efter eventet
  • Lunch, fikor, frukt och AW-mingel
Stockholm Waterfront

Plats: Stockholm Waterfront

NEXT DATA – Analytics & Protection arrangeras på Stockholm Waterfront Congress Centre. Perfekt läge vid Centralstationen, modern miljö och bra service – här finns alla förutsättningar för att du ska trivas under dagen.

När: 11 december, kl. 08.00 – 17.00 (After Work från ca kl. 17.00)
Adress:
Nils Ericsons Plan 4, Stockholm

Målgrupp: Alla roller som berör data, t.ex DPO/DSO eller Data Analyst, Data Scientist, även It-chefer, Affärsutvecklare, Affärsområdeschefer, Verksamhetsområdeschefer, It-arkitekter, CIO, CDO – eller liknande roller som it-beslutsfattare.

Partners

Tableau Software

Dell Technologies

Rebel & Bird

Bli partner

Bli partner till NEXT DATA – Analytics & Protection och kombinera upplevelse med exponering. Kontakta oss så ordnar vi ett upplägg som passar er.

Intresseanmälan partner

Kontakta oss

Katarina Strömberg
Programansvarig
0708-884 266
katarina.stromberg@idg.se

Caroline Askheim
Marknad/Deltagare
0705-778 108
caroline.askheim@idg.se

Felicia Steen
Projektledare
0735-982 220
felicia.steen@idg.se

Alexandra Appelqvist
Projektledare Partners
0733-358 681
alexandra.appelqvist@idg.se