STOCKHOLM – 11 DECEMBER @WATERFRONT

Data är grunden i digitalisering. Utan data – ingen maskininlärning, inga algoritmer, ingen AI, ingen djupinlärning, inga analyser. Och det rör sig på dataområdet. Investeringarna ökar, inom exempelvis dataanalys talas det om en tillväxt på över 30% fram till 2023.

Även fokus på att skydda data ökar. GDPR var bara början, vi ser dels effekterna av att ha levt med förordningen i ett år, dels ytterligare krav och regleringar som är på gång. Under 2018 ökade investeringarna i it-säkerhet globalt med 9% och en stor del av ökningen beror på lagar och regleringar.

Med rätt data kan vi innovera, utveckla, hitta nya tjänster och förbättra de befintliga, arbeta med kunden i centrum, se mönster, göra prediktiva och efterföljande analyser. NEXT DATA – Analytics & Protection den 11 december i Stockholm är en heldag om att använda data på rätt sätt. I programmet finns två spår, Data Analytics om möjligheter och affärer, Data Protection om att skydda och säkra data.

Eventet är för dig som ser nya möjligheter med data – allt från att skapa en bättre kundupplevelse till att omvandla ostrukturerade data från många olika källor till en ny, briljant tjänst.

Data Analytics

  • Hur du ser till att etiken finns med i varje dataprojekt
  • Att jobba datadrivet på riktigt
  • Varför data är något vi alla är en del av
  • Hur du visualiserar data bäst – och får alla att se potentialen
  • Vikten av att demokratisera data – att göra dem tillgängliga och lättanvända
  • Hur du innoverar med kombinationen dataanalys och dataskydd
  • Modererade rundabordsdiskussioner om dagens ämnen

Data Protection

  • Hur du skapar värde och hittar nya affärer med hjälp av GDPR
  • Hur man undviker att bli ett fall för Datainspektionen
  • Hur EPR (e-privacy regulation) kommer att påverka företag och organisationer
  • Vad som har hänt sedan GDPR infördes och vad händer framöver
  • Hur verktygen du använder för att samla data om kunder även används av stater och storföretag för att samla data om dig

Ny fylls platserna upp!

Är ni fler som bokar har ni en generös grupprabatt som väntar.

Dagens talare

Program

07.45 - Registreringen öppnar

Kom gärna i god tid innan programmet på scen drar igång.

Growthpodden Showcast Live: Scora hypoteser – så prioriterar vi rätt på SVT

Öka teamets pricksäkerhet och effektivitet betydligt genom att analysera och poängsätta dina hypoteser. Jasmin Yaya och Joni Lindgren från Rebel and Bird, skaparna av Growthpodden, intervjuar Daniel Hansson, produktägare på SVT, om hur man prioriterar rätt idéer i ett growth-projekt. 

Jasmin Yaya, Growth lead, Rebel & Bird
Joni Lindgren, Growth director, Rebel & Bird
Daniel Hansson, produktägare, SVT

Frukostseminariet kräver separat anmälan, mer information får du som är anmäld cirka en vecka innan eventet.

Välkommen till NEXT DATA – Analytics & Protection 2019

Dagens moderatorer inleder dagen.

Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event, dagens moderator
Camilla Lejon Alvfeldt, Content Manager, CIO Sweden, dagens moderator

När karta och verklighet talar olika språk – nya affärsmöjligheter med sammankopplade data

Följ med på en resa som startar en söndagspromenad på 1700-talet och slutar i hur upptäckten under promenaden i sin tur påverkar utvecklingen av artificiell intelligens och maskininlärning.

Stefan Wendin berättar mer om varför den underliggande strukturen i datasammanhang är lika viktig som den struktur vi interagerar med. Distansen mellan karta och verklighet begränsar allt för ofta vårt tankearbete, men skapar i sin tur också grogrund för säkerhetsrisker och vassvikar för fula fiskar att gömma sig.

Du får höra mer om:

  • Hur du kan hitta affärsmöjligheter med sammankopplade data
  • Vikten av att se data och sedan agera på dem
  • Hur du kan använda grafer för att skapa kontext och se möjligheter
  • Hur du kan visualisera data så att möjligheterna blir tydliga för alla

Stefan Wendin, Global head of business design & strategic programs – Neo4j Innovation Lab

How to visualize data the best way possible

You know the feeling. You’re in a meeting and the presenter is sharing data-driven insights. But it makes no sense! It’s not the data that’s the problem: it’s the way they are presented.

The Last Mile of Data Analytics is how to present your data. Your investment in people and technology means nothing if you do not effectively share the insight with others, to drive better decisions. Designing charts for meetings, presentations or even keynotes is a learnable skill.

Andy Cotgreave, author of the Big Book of Dashboards, and Computing’s Analytics Professional of the Year, has sat through thousands of meetings, and seen many crimes committed against data. He’s even committed many himself.

He’s also seen how effectively it can be done, with a little bit of effort. In this entertaining keynote, you’re going to learn how to make your data look amazing.

Andy Cotgreave, Visual analytics expert & technical evangelist, Tableau

10.15-10.45 - Kaffepaus

Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.

Arbeta datadrivet med kunden i centrum – så lyckas du!

För att ditt företag eller din organisation ska lyckas med marknadsföring 2020 behöver ni ha koll på era data. Inte bara för att ni ska kunna leda era kunder genom kundresans alla delar, utan även för att förutse hur ni ska kommunicera med dem på lång sikt.

Utbudet av verktyg för att både spåra kunderna och kommunicera med dem utökas hela tiden. Det ställer höga krav på såväl hela företagets som på marknadsförarnas tekniska kompetens.

Sara Öhman går igenom ekosystemet och ger oss en checklista för hur vi kan arbeta mer datadrivet.

Sara Öhman, Expert på growth och data

Välj mellan två olika programspår

NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection

Why ethics must be involved from the start

Ethics is key when working with data. It sets the “rules” or “decision paths” that help determine what is good or right. Given this one may say that ethics of tech is simply the set of “rules” or “decision paths” used to determine its “behavior”.

Software products, when designed and tested well, do arrive at predictable outputs for predictable inputs via such a set of rules or decision paths. But how does the team determine what is a good or right outcome, and for whom? Is it universally good or only for some? Is it good under certain contexts and not in others?

There exists no doubt that we should discuss ethics when we as humans work with data and AI. Additionally, we must be aware of the consequences.

Neelima Misra, Client Director & AIVA (Applied Intelligence, Visualization and Analytics) Lead, Centigo

GDPR efter 18 månader – framgångar och kommande utmaningar

Det är redan 18 månader sedan den vackra dag i slutet av maj 2018, då dataskyddsförordningen, GDPR, trädde i kraft. Förberedelserna var många och långa och arbetet inför 25 maj intensivt.

Vad har hänt sedan dess? Vilken typ av incidenter rapporteras in, hur ofta gör vi missar och går det att se några tydliga trender? Har vi lärt oss något av det vi har upplevt så här långt?

Datainspektionen har nu analyserat både första och andra året tillsammans med GDPR och it-säkerhetsexpert Magnus Bergström delar med sig av resultatet.

Och vad händer om ditt företag hamnar under luppen och Datainspektionen knackar på dörren? Magnus berättar även om hur Datainspektionen jobbar och hur vi som företag och organisationer kan undvika vanliga missar.

Magnus Bergström, It-säkerhetsspecialist, Datainspektionen

Så ger demokratisering av data nya affärer

Nya tider, ny hype. Buzzwords som big data och Hadoop har bytts till AI och maskininlärning. Men det är inte teknik, gammal som ny, eller maskininlärning som saknas för att få mer värde från data.

När big data var som mest i ropet lyckades flera unga, teknikintensiva företag ta till sig big data med framgång. De skaffade stora Hadoop-kluster, lärde sig att bemästra data och skapade värdefulla produkter med maskininlärning. Hos de traditionella företagen har big data däremot fått begränsat genomslag, listan av långa och dyra data-lake- och Hadoop-projekt är lång.

Nyckeln till att genomföra lyckade projekt som transformerar data till affärsvärde är att demokratisera data – att göra de tillgängliga och lättanvända inom en organisation. 

Lars Albertsson (tidigare big data-konsult hos både startups och storbanker) visar hur de mest datamogna företagen arbetar för att göra data tillgängliga för innovation. Vilka faktorer hindrar demokratisering av data och hur övervinner man dem? Så här tar vi de första stegen mot datademokratisering.

Lars Albertsson, Frilansande dataingenjör & grundare av Scling

Transitioning GDPR from a Compliance Checklist to “Business as Usual”

While privacy pros across the globe overhauled business processes leading up to the GDPR’s effective date, 25 May 2018 was just the beginning. Compliance is an ongoing exercise and privacy must be integrated into every aspect of the business.

In this session, we’ll share strategies for shifting your GDPR programme from a compliance checklist item into “business as usual” within your company. From privacy champions across the business to privacy by design, we’ll outline a step-by-step approach to making privacy a reflex (and not a nuisance) to business operations and build privacy as a culture within your company.

  • Understand how to shift GDPR compliance efforts from a one-off activity into business as usual
  • Take home a step-by-step approach to ongoing GDPR compliance within your company
  • Realise how ongoing GDPR efforts can set your company up for success with other global privacy laws

Jacob Eborn, Senior Privacy Consultant, OneTrust

Obs, föreläsningen hålls på svenska.

12.15-13.15 - Lunch

Lunch serveras i utställningsytan.
Vill du diskutera dagens ämnen över lunchen? Ta plats vid ämnesborden!

Välj mellan två olika programspår

NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection

Så skapar rörelsedata och AI smartare samhällen

Våra städer står inför utmaningar kopplade till bland annat framkomlighet, klimat, trygghet och service. Rörelsedata, det vill säga insikter om hur vi rör oss i staden, öppnar nya möjligheter att bygga smartare och mer hållbara städer.

Med över 400 signaler per användare och dag har Telia med över 16 miljoner abonnenter i Norden tillgång till fantastiska datamängder. Telia är på en spännande resa inom just det här området och möjligheterna är stora. Det innebär också nya frågeställningar om hur man säkrar att data används på ett säkert sätt som inte äventyrar människors integritet.

Kristofer ÅgrenHead of Data Insights, Telia Division X

Aktuell tech- och dataskyddsjuridik – det här behöver du ha koll på

Vilka frågor är aktuella inom tech- och dataskyddsjuridiken just nu? Vad är nytt och vad är på gång?

It-advokaten Agnes Hammarstrand bjuder på en överblick över vad som händer inom juridikens värld. Hon delar även med sig av några konkreta tips och lärdomar från ett praktiskt perspektiv när det gäller dataskyddsarbetet samt bjuder på sin checklista för köp och upphandling av IT-tjänster ur ett complianceperspektiv.

Agnes Hammarstrand, It-advokat, Advokatfirman Delphi

Diskussion: Så löser vi vanliga utmaningar med data

Även om ni kommer från olika stora företag och helt olika branscher har dina grannar runt bordet här på NEXT Data ungefär samma utmaningar kring data som du. Hur utnyttjar ni era data smartast så att de leder nya affärer?

Kanske funderar ni på hur ni kan samla data som idag finns på olika plattformar och i olika system. Hur säkrar ni era data? Hur ser ni till att hela företaget eller organisationen kan ta del av dem och hitta nya sätt att använda dem?

Hur visualiseras data på bästa sätt och hur rekryterar man rätt kompetens till företaget? Ska alla kalla sig data scientist nu, till exempel?

De här frågorna, och många fler, diskuterar vi under 30 interaktiva, intensiva och intressanta minuter. Som en bonus kommer du dessutom att utöka ditt nätverk med ett gäng trevliga personer.

Inte enbart en förordning – så skapar du riktigt värde med GDPR

Information är en viktig tillgång, ofta till och med en av företagets eller organisationens viktigaste. Att skydda den samt minska riskerna och sårbarheten har ett stort värde. Att samla arbetet med att skydda all information och dess hantering är effektivt, hållbart och värdeskapande.

Med etablerade standarder och modeller som utgångspunkt kan man med genomtänkt anpassning och tillämpning även inbegripa dataskyddsförordningen i informationssäkerhetsarbetet. Roger Broberg visar hur hur arbetet med GDPR faktiskt kan hjälpa till att skapa värde i just din verksamhet.

Roger Broberg, Expert på informationssäkerhet och GDPR & dataskyddsombud

Låt inte Analytics bli en GDPR-bov – så hittar du rutiner och lösningar

Det är besökarens, kundens eller invånarens rättighet att få bli bortglömd eller åtminstone förbli anonym vid besök på webbplatser. Dessvärre visar en studie som gjorts på över 100 större globala webbplatser och organisationer att så inte är fallet.

Mer än 20 procent av alla Google Analytics-konton samlar in personlig information utan besökares vetskap. Det slarvas även med tredjeplats-cookies och många mäter besökare som inte har givit sitt samtycke. Ibland medvetet, ibland omedvetet. 

Sara Clifton, visar case från både privat och offentlig sektor och ger förslag på hur man får bukt med en icke-accepterad mätning, samt undvika att bli ett fall för Datainspektionen. Vems ansvar är det att hitta felen och vem har kunskapen om att åtgärda och validera? 

Slutkund och Datainspektionen ställer krav på webbplatsen som vi redan borde leva upp till. Ingenting har ändrats, men allt kan nu belysas – det är dags att hitta lösningarna på problemen.

Sara Clifton, VD, Search Integration & medgrundare av Verified Data

14.40 - 15.10 - Kaffepaus

Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.

14.50 - Demo i utställningen: Hitta PIIi i din Google Analytics med hjälp av smart AI

Se hur Verified Data hittar personlig information i Google Analytics även om vår personliga information som personnummer och telefonnummer etc. ser olika ut i olika länder. 20% har PII i sin Google Analytics idag utan att veta om det och det ska vi ändra på. Verified Datas hittar felen, visar var de finns så att du kan åtgärda och dokumentera. Verified Data är en mjukvara som verifierar hela din Google Analytics Set-Up med över 200 tester. Governance och Compliance har en egen särskild del och säkerställer access nivåer, hantering av Cookies och PII.

Välkommen till Verified Data i utställningen!

Går det att ta reda på vem som är Allsvenskans Lionel Messi?

I fotbollens värld handlar det inte längre enbart om bollkontroll och intensiv intervallträning. I dag är data och analys av data en lika självklar och viktig ingrediens till framgång.

Ola Lidmark Eriksson visar hur fotbollen digitaliseras och hur han jobbar med att göra avancerade sportdata begripliga och användbara. Det blir en föreläsning med flera exempel på hur han idag jobbar med Allsvenska och europeiska fotbollsklubbar för att hjälpa dem med dataanalys och scouting.

Ola Lidmark Eriksson, CTO, Football Analytics Sweden & fotbollsexpert, Cmore/Fotbollskanalen

De kan inte stoppa oss – så kartlägger Facebook, statliga myndigheter och jag ditt liv och dina tankar

Våra liv blir alltmer digitaliserade och i takt med detta blir det möjligt att kartlägga våra rörelser, åsikter, och tankar. Detta används naturligtvis av aktörer som Facebook för att anpassa annonser, men också av säkerhetstjänster världen över. Så även här i Sverige – faktum är att svenska företag är i absoluta framkant av den digitala övervakningsindustrin.

Vad händer med våra mänskliga rättigheter, press- och yttrandefrihet när våra åsikter, tankar, och rörelser läggs samman till ett mönster som någon annan äger? Vilket ansvar och möjligheter att påverka har alla vi som arbetar inom den digitala sektorn?

Här krockar internetutvecklingens alla positiva aspekter med livsöden och historier från de som har sett digitaliseringens dödliga baksida. En fascinerande och tankeväckande stund som kommer att förändra hur du ser på ditt digitala liv.

Mattias Beijmo, Författare, strateg & analytiker, hyllad topptalare inom digitalisering

Egendata – när du får kontroll över din data börjar den verkliga innovationen

Varje gång data om oss medborgare hamnar i orätta händer, under ett intrång eller genom felaktigt hanterande, naggas förtroendet för myndigheter och institutioner i kanten. Ju fler skandaler à la Transportstyrelsen eller 1177 som avslöjas, desto mer skeptiska blir vi till att lämna ifrån oss personliga data.

Projektet Egendata vill ändra på det. Christian Landgren, vd på Iteam, berättar varför de har dragit igång Egendata, projektet, som syftar till att vi som medborgare och individer ska kunna veta vilka som har tillgång till uppgifter om oss.

Det är helt enkelt dags att ta tillbaka kontrollen över våra data.

Christian Landgren, vd och grundare av Iteam, en tech- och digitaliseringsbyrå

Summering av NEXT DATA – Analytics & Protection

Dagens moderator summerar viktiga take-aways från dagen.

Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event – dagens moderator

Med reservation för eventuella ändringar.

Call for speakers

Vill du tala på NEXT DATA – Analytics & Protection?
Kontakta katarina.stromberg@idg.se

Det här får du på plats den 11 december

  • 20 talare ger dig det senaste om data
  • Konkreta tips på hur du hanterar data och skapar nya affärsmöjligheter
  • Konkreta tips på hur du skyddar och säkrar data
  • Intressanta rundabordsdiskussioner
  • Verktyg för att nätverka med över 120 it-beslutsfattare från hela Sverige
  • Talarpresentationer efter eventet
  • Lunch, fikor och frukt
Stockholm Waterfront

Plats: Stockholm Waterfront

NEXT DATA – Analytics & Protection arrangeras på Stockholm Waterfront Congress Centre. Perfekt läge vid Centralstationen, modern miljö och bra service – här finns alla förutsättningar för att du ska trivas under dagen.

När: 11 december, kl. 08.00 – 17.00 (After Work från ca kl. 17.00)
Adress:
Nils Ericsons Plan 4, Stockholm

Målgrupp: Alla roller som berör data, t.ex DPO/DSO eller Data Analyst, Data Scientist, även It-chefer, Affärsutvecklare, Affärsområdeschefer, Verksamhetsområdeschefer, It-arkitekter, CIO, CDO – eller liknande roller som it-beslutsfattare.

Partners

Tableau Software

Dell Technologies

Rebel & Bird

Verified Data

One Trust Privacy

Bli partner

Bli partner till NEXT DATA – Analytics & Protection och kombinera upplevelse med exponering. Kontakta oss så ordnar vi ett upplägg som passar er.

Intresseanmälan partner

Kontakta oss

Katarina Strömberg
Programansvarig
0708-884 266
katarina.stromberg@idg.se

Caroline Askheim
Marknad/Deltagare
0705-778 108
caroline.askheim@idg.se

Felicia Steen
Projektledare
0735-982 220
felicia.steen@idg.se

Alexandra Appelqvist
Projektledare Partners
0733-358 681
alexandra.appelqvist@idg.se