Data är grunden i digitalisering. Utan data – ingen maskininlärning, inga algoritmer, ingen AI, ingen djupinlärning, inga analyser. Och det rör sig på dataområdet. Investeringarna ökar, inom exempelvis dataanalys talas det om en tillväxt på över 30% fram till 2023.
Även fokus på att skydda data ökar. GDPR var bara början, vi ser dels effekterna av att ha levt med förordningen i ett år, dels ytterligare krav och regleringar som är på gång. Under 2018 ökade investeringarna i it-säkerhet globalt med 9% och en stor del av ökningen beror på lagar och regleringar.
Med rätt data kan vi innovera, utveckla, hitta nya tjänster och förbättra de befintliga, arbeta med kunden i centrum, se mönster, göra prediktiva och efterföljande analyser. NEXT DATA – Analytics & Protection den 11 december i Stockholm är en heldag om att använda data på rätt sätt. I programmet finns två spår, Data Analytics om möjligheter och affärer, Data Protection om att skydda och säkra data.
Eventet är för dig som ser nya möjligheter med data – allt från att skapa en bättre kundupplevelse till att omvandla ostrukturerade data från många olika källor till en ny, briljant tjänst.
Data Analytics
- Hur du ser till att etiken finns med i varje dataprojekt
- Att jobba datadrivet på riktigt
- Varför data är något vi alla är en del av
- Hur du visualiserar data bäst – och får alla att se potentialen
- Vikten av att demokratisera data – att göra dem tillgängliga och lättanvända
- Hur du innoverar med kombinationen dataanalys och dataskydd
- Modererade rundabordsdiskussioner om dagens ämnen
Data Protection
- Hur du skapar värde och hittar nya affärer med hjälp av GDPR
- Hur man undviker att bli ett fall för Datainspektionen
- Hur EPR (e-privacy regulation) kommer att påverka företag och organisationer
- Vad som har hänt sedan GDPR infördes och vad händer framöver
- Hur verktygen du använder för att samla data om kunder även används av stater och storföretag för att samla data om dig
Ny fylls platserna upp!
Är ni fler som bokar har ni en generös grupprabatt som väntar.
Dagens talare

Kristofer Ågren
Head of Data Insights, Telia Division X
Kristofer Ågren ansvarar sedan 2018 för Data Insights och AI på Telias Division X. Där leder han arbetet med att på ett säkert och ansvarsfullt sätt få insikter om hur vi rör oss i samhället baserat på till exempel mobil- och wifidata och hur detta öppnar för nya möjligheter att arbeta mer smart och hållbart med exempelvis stadsutveckling, kollektivtrafik, besöksnäring/turism, handel och fastigheter/investeringar (finanssektorn).
Kristofer har de senaste 20 åren innehaft roller med kommersiella, tekniska och analytiska förtecken i såväl storbolag som konsultbolag samt i start-ups och scale-ups i Europa och USA.

Magnus Bergström
It-säkerhetsspecialist, Datainspektionen
Magnus Bergström är säkerhetsinformatiker och har jobbat som IT-säkerhetsspecialist på Datainspektionen i snart 15 år. Där har han, förutom att han har hållit många föreläsningar, framför allt jobbat med granskning av myndigheter, vård, forskning och utbildning.

Sara Öhman
Expert på growth och data
Sara är en av Sveriges främsta experter inom datadriven marknadsföring och sociala medier, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är en mycket uppskattad utbildare på t.ex Webbdagarna Academy, där hon håller i en kurs i datadriven marknadsföring och growth.
Sara har många års erfarenhet av att leda kurser och workshops över hela landet.

Andy Cotgreave
Visual analytics expert & Technical evangelist, Tableau
Andy Cotgreave är medförfattare till boken Big Books of Dashboards, teknisk evangelist på Tableau och krönikör på DataIQ och Information Age. Han har över 10 års erfarenhet inom datavisualisering och Business Intelligence, och började sin bana som analytiker på University of Oxford.
Andy hjälper kunder, media och analytiker inom alla typer av branscher att se och förstå sina data med hjälp av Tableau’s innovativa produkter. Han har inspirerat tusentals människor med sina tekniska råd och idéer om hur man identifierar trender med hjälp av visuella analyser, och genom att utveckla deras egna datakunskaper.
Under 2016 ledde Andy MakeoverMonday-projektet tillsammans med Andy Kriebel, ett socialt dataprojekt där över 500 personer gjorde 3000 data-visualiseringar på ett år. Han är ofta inbjuden som keynote speaker på stora event/konferenser som t.ex Crunch Data Conference i Budapest, Big Data LDN (London) och på företag som Spotify.

Agnes Hammarstrand
Advokat, Delphi
Agnes Hammarstrand är advokat och en av Sveriges främsta experter inom it/tech och e-handelsjuridik. Hennes specialistkompetens omfattar dataskydd/GDPR, e-handel, konsumenträtt, marknadsrätt, IoT och molntjänster.
Hon blev nyligen framröstad av Sveriges advokater som den advokat de själva skulle anlita inom affärsjuridikens alla områden. Agnes och hennes team bistår företag med avtal inom tech och it samt dataskyddsfrågor.

Christian Landgren
VD och grundare av Iteam – en tech- och digitaliseringsbyrå
Christian Landgren är även medgrundare av Öppna Skolplattformen och Predictive Movement. Han är en av 5 mest inflytelserika techprofiler enligt IDG. En av Sveriges bästa programmerare enligt IDG. TEDx talare och en av Sveriges tyngsta opinionsbildare inom digitalisering enligt Dagens Opinion. Internationell jurymedlem i världens största innovationstävling i Kina. Medlem i regeringens utredning om framtidens digital spetskompetens. Initiativtagare till priset Sveriges Bästa API och Årets digitala inspiratör 2022 i CIO Awards.

Sara Clifton
VD, Search Integration & Medgrundare av Verified Data
Sara Clifton har analyserat digital webbtrafik sedan 2000 och är en flitigt anlitad talare för såväl Webbdagarna som Analyticsdagarna, men även internationella konferenser som IQPC, SMX och närmast för 2019 för International Search Summit Barcelona.
Hon har de senaste åren spenderat mycket tid och resurser på att automatisera datakvalitetsprocessen kring webbanalys. Hon har sammanställt data från mer än 100 större företags och organisationers hantering av analytics och sett tydliga brister i implementeringsprocessen som resulterar i dåliga data som grund för beslut. Även olaglig insamling av personlig information, trots att webbanalys ska vara anonym mätning av besökare till webbsidor och appar har dessvärre visat sig vara mycket vanligt förekommande.
Sara är lösningsorienterad och engagerad i webbplatsbesökare och medborgares rättigheter att mätas anonymt och verkar för att företag, organisationer och myndigheter ska använda sina data på rätt sätt, få kontroll över processen och ta ansvar.

Stefan Wendin
Global head of business design & strategic programs – Neo4j Innovation Lab
Stefan Wendin har sedan y2k fascinerats och studerat hur den digitala revolutionen och den exponentiella teknikutveckling (faktiskt) påverkat våra beteenden, värderingar och artefakter över tid.
Om man frågar Stefan själv vad han gjort under sin karriär så säger han skämtsamt som oftast att han under 20 år levt som ett skilsmässobarn mellan IT & Affär och allt för ofta förgäves försökt medla och lösa de tvister som uppstår i begränsningar och oförståelse.
Men alltid sökande efter det underliggande problemet. Det finns nog inget som är mer motiverande än något ”omöjligt”, vilket i sin tur ger det klassiska svaret ”Hur svårt kan det vara?”
Det enda sättet att på riktigt få veta, är ju att börja göra. För i teorin är det ingen skillnad på teori och praktik, till skillnad från praktiken, då det är det.
I dagsläget jobbar Stefan som Global Head of Business Design and Strategic Program och driver innovations Labbet på Silicon Valley baserade startupen Neo4j.

Ola Lidmark Eriksson
CTO, Football Analytics Sweden & expert på C More/Fotbollskanalen
Ola Lidmark Eriksson är lite av en renässansman. Även om han har jobbat som systemutvecklare och arkitekt i 15 års tid är det kanske mer som expert i TV4 och Fotbollskanalens program Fotbollslabbet som han numera är känd.
Ola är specialicerad på Machine Learning och dataanalys och har ägnat de senaste fyra åren åt att bygga tjänster som förenar hans passion för just fotboll och dataanalys. Han driver nu Football Analytics Sweden och har flera allsvenska och europeiska toppklubbar som kunder.
Bild: Stefan Nolervik Östersundsposten

Neelima Misra
Client Director & AIVA (Applied Intelligence, Visualization and Analytics) Lead, Centigo
Neelima is a passionate global leader in the areas of Data Science, Machine learning and AI who worked and lived in countries like USA, Netherlands, Belgium, Norway, Sweden, Finland, Middle East, China, Japan, Thailand and UK.
In her previous roles, she has led preparation, incubation, illumination, and verification of data and analytics driven programs for companies like Cognizant, Microsoft, Pitney Bowes and Accenture.
She has consulted many fortune 500 company’s policy makers on strategic, operational, financial issues. From her past experience, she has insights to about digital and marketing leaders who has leveraged analytics and data around customer centricity, creation new business models, effective management cost, process automation & optimization.
In her current role at Centigo, Neelima works on strategy and execution of data, analytics, AI and ML engagements with leaders from financial services, capital goods, retail and manufacturing industries. She has over 19 years of industrial, scientific and technological experience in this area.

Mattias Beijmo
Författare, strateg & analytiker – hyllad topptalare om digitalisering
Mattias Beijmo har arbetat i över 20 år med digitalisering och internetteknologi. Han har ansvarat för den digitala transformationen hos bland annat banker, medieföretag, statliga myndigheter och är en mycket flitigt anlitad talare inom området. Hösten 2018 släppte han en avslöjande bok om digitaliseringens dödliga konsekvenser kallad ”De kan inte stoppa oss” (Volante).

Lars Albertsson
Dataingenjör, grundare av Scling
Lars Albertsson är grundare av Scling, som erbjuder data-value-as-a-service – en partnerskapslösning för att skapa affärsvärde från data. Han håller regelbundet konferenspresentationer om teknik och strategi kring dataprocessande.
Innan Lars grundade Scling har han arbetat på Google, Spotify och som frilansande konsult inom ”big data”, med kunder från startups till storbanker.

Roger Broberg
Dataskyddsombud, Informationssäkerhet- och GDPR-specialist, ArkivIT
Roger Broberg är verksamhetskonsult inom informationssäkerhet och GDPR. Bakom sig har han över 25 års erfarenhet inom IT och informationshantering.
Han är certifierad som Dataskyddsombud (DSO/DPO) och ingår i ArkivIT:s kompetensteam inom tjänsteområdet informationssäkerhet/dataskyddsombud. I dag har han rollen som dataskyddsombud och ca 15 för organisationer, inom både offentlig och privat sektor.
Roger är van vid rådgivande roller gentemot olika organisationer och har även tagit fram kundanpassade utbildningar inom GDPR på såväl introduktions- som expertnivå.

Jacob Eborn
Senior Privacy Consultant
Jacob Eborn is a Senior Privacy Consultant for OneTrust EMEA, the #1 most widely used privacy, security and third-party risk technology platform trusted by more than 3,000 companies to comply with the CCPA, GDPR, ISO27001 and hundreds of the world’s privacy and security laws.
At OneTrust Jacob, works with GDPR Project teams and C-level stakeholders in the Nordics to automate and strengthen their core privacy processes.Jacob has over 10 years of software industry experience, working with organisations throughout the Nordics and globally to help enable change and transformation programs.
Jacob has a Master of Science, Business and Administration and holds a CIPP/E Certification.

Jasmin Yaya
Growth lead, Rebel & Bird
Jasmin Yaya brinner för att skapa tillväxt och retention genom att hjälpa kunder att skapa digitala produkter som användare älskar. Som Growth lead hos Rebel & Bird får hon användning av sin bakgrund inom detaljhandeln och dataanalys, och levererar bra kundupplevelser och affärsvärde baserat på data från experiment.

Joni Lindgren
Growth director, Rebel & Bird
Joni Lindgren är en ledande expert inom tillväxt och datadrivna metoder. Med sin otroliga förmåga att förvandla data till insikter etablerar hon fast datadrivna kulturer i alla organisationer hon arbetar med. Hon vet allt som finns att veta om hur man får team att trivas tillsammans i en KPI-orienterad miljö.

Daniel Hansson
Produktägare, SVT
Daniel Hansson är produktägare på SVT och frilanskonsult inom Lean UX och Growth Analytics. Han hjälper organisationer och team att lära sig snabbare än sina konkurrenter. Han intresserar sig för digital strategi, konceptutveckling, growth hacking, digital marknadsföring, Lean UX och analys.

Katarina Strömberg
Eventchef, IDG & dagens moderator
Katarina Strömberg är IDG:s eventchef och vanligtvis moderator på Webbdagarna, Skandinaviens största event om digitala affärer. Hon har jobbat som it-journalist i över 20 år och jobbar i dag med redaktionellt material både online och i form av event och kurser. Hon är en erfaren och flitigt anlitad moderator, där hennes journalistiska erfarenhet och vinkel är grunden i moderatorskapet. Katarina är även kursledare på Webbdagarna Academy.

Camilla Lejon Alvfeldt
Executive Event Editor, IDG
Program
07.45 - Registreringen öppnar
Kom gärna i god tid innan programmet på scen drar igång.
Growthpodden Showcast Live: Scora hypoteser – så prioriterar vi rätt på SVT
Öka teamets pricksäkerhet och effektivitet betydligt genom att analysera och poängsätta dina hypoteser. Jasmin Yaya och Joni Lindgren från Rebel and Bird, skaparna av Growthpodden, intervjuar Daniel Hansson, produktägare på SVT, om hur man prioriterar rätt idéer i ett growth-projekt.
Jasmin Yaya, Growth lead, Rebel & Bird
Joni Lindgren, Growth director, Rebel & Bird
Daniel Hansson, produktägare, SVT
Frukostseminariet kräver separat anmälan, mer information får du som är anmäld cirka en vecka innan eventet.
Välkommen till NEXT DATA – Analytics & Protection 2019
Dagens moderatorer inleder dagen.
Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event, dagens moderator
Camilla Lejon Alvfeldt, Content Manager, CIO Sweden, dagens moderator
När karta och verklighet talar olika språk – nya affärsmöjligheter med sammankopplade data
Följ med på en resa som startar en söndagspromenad på 1700-talet och slutar i hur upptäckten under promenaden i sin tur påverkar utvecklingen av artificiell intelligens och maskininlärning.
Stefan Wendin berättar mer om varför den underliggande strukturen i datasammanhang är lika viktig som den struktur vi interagerar med. Distansen mellan karta och verklighet begränsar allt för ofta vårt tankearbete, men skapar i sin tur också grogrund för säkerhetsrisker och vassvikar för fula fiskar att gömma sig.
Du får höra mer om:
- Hur du kan hitta affärsmöjligheter med sammankopplade data
- Vikten av att se data och sedan agera på dem
- Hur du kan använda grafer för att skapa kontext och se möjligheter
- Hur du kan visualisera data så att möjligheterna blir tydliga för alla
Stefan Wendin, Global head of business design & strategic programs – Neo4j Innovation Lab
How to visualize data the best way possible
You know the feeling. You’re in a meeting and the presenter is sharing data-driven insights. But it makes no sense! It’s not the data that’s the problem: it’s the way they are presented.
The Last Mile of Data Analytics is how to present your data. Your investment in people and technology means nothing if you do not effectively share the insight with others, to drive better decisions. Designing charts for meetings, presentations or even keynotes is a learnable skill.
Andy Cotgreave, author of the Big Book of Dashboards, and Computing’s Analytics Professional of the Year, has sat through thousands of meetings, and seen many crimes committed against data. He’s even committed many himself.
He’s also seen how effectively it can be done, with a little bit of effort. In this entertaining keynote, you’re going to learn how to make your data look amazing.
Andy Cotgreave, Visual analytics expert & technical evangelist, Tableau
10.15-10.45 - Kaffepaus
Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.
Arbeta datadrivet med kunden i centrum – så lyckas du!
För att ditt företag eller din organisation ska lyckas med marknadsföring 2020 behöver ni ha koll på era data. Inte bara för att ni ska kunna leda era kunder genom kundresans alla delar, utan även för att förutse hur ni ska kommunicera med dem på lång sikt.
Utbudet av verktyg för att både spåra kunderna och kommunicera med dem utökas hela tiden. Det ställer höga krav på såväl hela företagets som på marknadsförarnas tekniska kompetens.
Sara Öhman går igenom ekosystemet och ger oss en checklista för hur vi kan arbeta mer datadrivet.
Sara Öhman, Expert på growth och data
Välj mellan två olika programspår
NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection
Why ethics must be involved from the start
Ethics is key when working with data. It sets the “rules” or “decision paths” that help determine what is good or right. Given this one may say that ethics of tech is simply the set of “rules” or “decision paths” used to determine its “behavior”.
Software products, when designed and tested well, do arrive at predictable outputs for predictable inputs via such a set of rules or decision paths. But how does the team determine what is a good or right outcome, and for whom? Is it universally good or only for some? Is it good under certain contexts and not in others?
There exists no doubt that we should discuss ethics when we as humans work with data and AI. Additionally, we must be aware of the consequences.
Neelima Misra, Client Director & AIVA (Applied Intelligence, Visualization and Analytics) Lead, Centigo
GDPR efter 18 månader – framgångar och kommande utmaningar
Det är redan 18 månader sedan den vackra dag i slutet av maj 2018, då dataskyddsförordningen, GDPR, trädde i kraft. Förberedelserna var många och långa och arbetet inför 25 maj intensivt.
Vad har hänt sedan dess? Vilken typ av incidenter rapporteras in, hur ofta gör vi missar och går det att se några tydliga trender? Har vi lärt oss något av det vi har upplevt så här långt?
Datainspektionen har nu analyserat både första och andra året tillsammans med GDPR och it-säkerhetsexpert Magnus Bergström delar med sig av resultatet.
Och vad händer om ditt företag hamnar under luppen och Datainspektionen knackar på dörren? Magnus berättar även om hur Datainspektionen jobbar och hur vi som företag och organisationer kan undvika vanliga missar.
Magnus Bergström, It-säkerhetsspecialist, Datainspektionen
Så ger demokratisering av data nya affärer
Nya tider, ny hype. Buzzwords som big data och Hadoop har bytts till AI och maskininlärning. Men det är inte teknik, gammal som ny, eller maskininlärning som saknas för att få mer värde från data.
När big data var som mest i ropet lyckades flera unga, teknikintensiva företag ta till sig big data med framgång. De skaffade stora Hadoop-kluster, lärde sig att bemästra data och skapade värdefulla produkter med maskininlärning. Hos de traditionella företagen har big data däremot fått begränsat genomslag, listan av långa och dyra data-lake- och Hadoop-projekt är lång.
Nyckeln till att genomföra lyckade projekt som transformerar data till affärsvärde är att demokratisera data – att göra de tillgängliga och lättanvända inom en organisation.
Lars Albertsson (tidigare big data-konsult hos både startups och storbanker) visar hur de mest datamogna företagen arbetar för att göra data tillgängliga för innovation. Vilka faktorer hindrar demokratisering av data och hur övervinner man dem? Så här tar vi de första stegen mot datademokratisering.
Lars Albertsson, Frilansande dataingenjör & grundare av Scling
Transitioning GDPR from a Compliance Checklist to “Business as Usual”
While privacy pros across the globe overhauled business processes leading up to the GDPR’s effective date, 25 May 2018 was just the beginning. Compliance is an ongoing exercise and privacy must be integrated into every aspect of the business.
In this session, we’ll share strategies for shifting your GDPR programme from a compliance checklist item into “business as usual” within your company. From privacy champions across the business to privacy by design, we’ll outline a step-by-step approach to making privacy a reflex (and not a nuisance) to business operations and build privacy as a culture within your company.
- Understand how to shift GDPR compliance efforts from a one-off activity into business as usual
- Take home a step-by-step approach to ongoing GDPR compliance within your company
- Realise how ongoing GDPR efforts can set your company up for success with other global privacy laws
Jacob Eborn, Senior Privacy Consultant, OneTrust
Obs, föreläsningen hålls på svenska.
12.15-13.15 - Lunch
Lunch serveras i utställningsytan.
Vill du diskutera dagens ämnen över lunchen? Ta plats vid ämnesborden!
Välj mellan två olika programspår
NEXT DATA Analytics eller NEXT DATA Protection
Så skapar rörelsedata och AI smartare samhällen
Våra städer står inför utmaningar kopplade till bland annat framkomlighet, klimat, trygghet och service. Rörelsedata, det vill säga insikter om hur vi rör oss i staden, öppnar nya möjligheter att bygga smartare och mer hållbara städer.
Med över 400 signaler per användare och dag har Telia med över 16 miljoner abonnenter i Norden tillgång till fantastiska datamängder. Telia är på en spännande resa inom just det här området och möjligheterna är stora. Det innebär också nya frågeställningar om hur man säkrar att data används på ett säkert sätt som inte äventyrar människors integritet.
Kristofer Ågren, Head of Data Insights, Telia Division X
Aktuell tech- och dataskyddsjuridik – det här behöver du ha koll på
Vilka frågor är aktuella inom tech- och dataskyddsjuridiken just nu? Vad är nytt och vad är på gång?
It-advokaten Agnes Hammarstrand bjuder på en överblick över vad som händer inom juridikens värld. Hon delar även med sig av några konkreta tips och lärdomar från ett praktiskt perspektiv när det gäller dataskyddsarbetet samt bjuder på sin checklista för köp och upphandling av IT-tjänster ur ett complianceperspektiv.
Agnes Hammarstrand, It-advokat, Advokatfirman Delphi
Diskussion: Så löser vi vanliga utmaningar med data
Även om ni kommer från olika stora företag och helt olika branscher har dina grannar runt bordet här på NEXT Data ungefär samma utmaningar kring data som du. Hur utnyttjar ni era data smartast så att de leder nya affärer?
Kanske funderar ni på hur ni kan samla data som idag finns på olika plattformar och i olika system. Hur säkrar ni era data? Hur ser ni till att hela företaget eller organisationen kan ta del av dem och hitta nya sätt att använda dem?
Hur visualiseras data på bästa sätt och hur rekryterar man rätt kompetens till företaget? Ska alla kalla sig data scientist nu, till exempel?
De här frågorna, och många fler, diskuterar vi under 30 interaktiva, intensiva och intressanta minuter. Som en bonus kommer du dessutom att utöka ditt nätverk med ett gäng trevliga personer.
Inte enbart en förordning – så skapar du riktigt värde med GDPR
Information är en viktig tillgång, ofta till och med en av företagets eller organisationens viktigaste. Att skydda den samt minska riskerna och sårbarheten har ett stort värde. Att samla arbetet med att skydda all information och dess hantering är effektivt, hållbart och värdeskapande.
Med etablerade standarder och modeller som utgångspunkt kan man med genomtänkt anpassning och tillämpning även inbegripa dataskyddsförordningen i informationssäkerhetsarbetet. Roger Broberg visar hur hur arbetet med GDPR faktiskt kan hjälpa till att skapa värde i just din verksamhet.
Roger Broberg, Expert på informationssäkerhet och GDPR & dataskyddsombud
Låt inte Analytics bli en GDPR-bov – så hittar du rutiner och lösningar
Det är besökarens, kundens eller invånarens rättighet att få bli bortglömd eller åtminstone förbli anonym vid besök på webbplatser. Dessvärre visar en studie som gjorts på över 100 större globala webbplatser och organisationer att så inte är fallet.
Mer än 20 procent av alla Google Analytics-konton samlar in personlig information utan besökares vetskap. Det slarvas även med tredjeplats-cookies och många mäter besökare som inte har givit sitt samtycke. Ibland medvetet, ibland omedvetet.
Sara Clifton, visar case från både privat och offentlig sektor och ger förslag på hur man får bukt med en icke-accepterad mätning, samt undvika att bli ett fall för Datainspektionen. Vems ansvar är det att hitta felen och vem har kunskapen om att åtgärda och validera?
Slutkund och Datainspektionen ställer krav på webbplatsen som vi redan borde leva upp till. Ingenting har ändrats, men allt kan nu belysas – det är dags att hitta lösningarna på problemen.
Sara Clifton, VD, Search Integration & medgrundare av Verified Data
14.40 - 15.10 - Kaffepaus
Fika serveras i utställningsytan. Nätverk- och mingelvänligt.
14.50 - Demo i utställningen: Hitta PIIi i din Google Analytics med hjälp av smart AI
Se hur Verified Data hittar personlig information i Google Analytics även om vår personliga information som personnummer och telefonnummer etc. ser olika ut i olika länder. 20% har PII i sin Google Analytics idag utan att veta om det och det ska vi ändra på. Verified Datas hittar felen, visar var de finns så att du kan åtgärda och dokumentera. Verified Data är en mjukvara som verifierar hela din Google Analytics Set-Up med över 200 tester. Governance och Compliance har en egen särskild del och säkerställer access nivåer, hantering av Cookies och PII.
Välkommen till Verified Data i utställningen!
Går det att ta reda på vem som är Allsvenskans Lionel Messi?
I fotbollens värld handlar det inte längre enbart om bollkontroll och intensiv intervallträning. I dag är data och analys av data en lika självklar och viktig ingrediens till framgång.
Ola Lidmark Eriksson visar hur fotbollen digitaliseras och hur han jobbar med att göra avancerade sportdata begripliga och användbara. Det blir en föreläsning med flera exempel på hur han idag jobbar med Allsvenska och europeiska fotbollsklubbar för att hjälpa dem med dataanalys och scouting.
Ola Lidmark Eriksson, CTO, Football Analytics Sweden & fotbollsexpert, Cmore/Fotbollskanalen
De kan inte stoppa oss – så kartlägger Facebook, statliga myndigheter och jag ditt liv och dina tankar
Våra liv blir alltmer digitaliserade och i takt med detta blir det möjligt att kartlägga våra rörelser, åsikter, och tankar. Detta används naturligtvis av aktörer som Facebook för att anpassa annonser, men också av säkerhetstjänster världen över. Så även här i Sverige – faktum är att svenska företag är i absoluta framkant av den digitala övervakningsindustrin.
Vad händer med våra mänskliga rättigheter, press- och yttrandefrihet när våra åsikter, tankar, och rörelser läggs samman till ett mönster som någon annan äger? Vilket ansvar och möjligheter att påverka har alla vi som arbetar inom den digitala sektorn?
Här krockar internetutvecklingens alla positiva aspekter med livsöden och historier från de som har sett digitaliseringens dödliga baksida. En fascinerande och tankeväckande stund som kommer att förändra hur du ser på ditt digitala liv.
Mattias Beijmo, Författare, strateg & analytiker, hyllad topptalare inom digitalisering
Egendata – när du får kontroll över din data börjar den verkliga innovationen
Varje gång data om oss medborgare hamnar i orätta händer, under ett intrång eller genom felaktigt hanterande, naggas förtroendet för myndigheter och institutioner i kanten. Ju fler skandaler à la Transportstyrelsen eller 1177 som avslöjas, desto mer skeptiska blir vi till att lämna ifrån oss personliga data.
Projektet Egendata vill ändra på det. Christian Landgren, vd på Iteam, berättar varför de har dragit igång Egendata, projektet, som syftar till att vi som medborgare och individer ska kunna veta vilka som har tillgång till uppgifter om oss.
Det är helt enkelt dags att ta tillbaka kontrollen över våra data.
Christian Landgren, vd och grundare av Iteam, en tech- och digitaliseringsbyrå
Summering av NEXT DATA – Analytics & Protection
Dagens moderator summerar viktiga take-aways från dagen.
Katarina Strömberg, Content Manager, IDG Event – dagens moderator
Med reservation för eventuella ändringar.
Call for speakers
Vill du tala på NEXT DATA – Analytics & Protection?
Kontakta katarina.stromberg@idg.se
Det här får du på plats den 11 december
- 20 talare ger dig det senaste om data
- Konkreta tips på hur du hanterar data och skapar nya affärsmöjligheter
- Konkreta tips på hur du skyddar och säkrar data
- Intressanta rundabordsdiskussioner
- Verktyg för att nätverka med över 120 it-beslutsfattare från hela Sverige
- Talarpresentationer efter eventet
- Lunch, fikor och frukt
Plats: Stockholm Waterfront
NEXT DATA – Analytics & Protection arrangeras på Stockholm Waterfront Congress Centre. Perfekt läge vid Centralstationen, modern miljö och bra service – här finns alla förutsättningar för att du ska trivas under dagen.
När: 11 december, kl. 08.00 – 17.00 (After Work från ca kl. 17.00)
Adress: Nils Ericsons Plan 4, Stockholm
Målgrupp: Alla roller som berör data, t.ex DPO/DSO eller Data Analyst, Data Scientist, även It-chefer, Affärsutvecklare, Affärsområdeschefer, Verksamhetsområdeschefer, It-arkitekter, CIO, CDO – eller liknande roller som it-beslutsfattare.
Bli partner
Bli partner till NEXT DATA – Analytics & Protection och kombinera upplevelse med exponering. Kontakta oss så ordnar vi ett upplägg som passar er.
Kontakta oss
Katarina Strömberg
Programansvarig
0708-884 266
katarina.stromberg@idg.se
Caroline Askheim
Marknad/Deltagare
0705-778 108
caroline.askheim@idg.se
Felicia Steen
Projektledare
0735-982 220
felicia.steen@idg.se
Alexandra Appelqvist
Projektledare Partners
0733-358 681
alexandra.appelqvist@idg.se