
Konsumenterna förändrar sina beteenden – följer ni med? Kundinsikter om lojalitet och beteenden, nya betalmetoder och interaktivitet i fysiska och digitala kanaler är de första stegen mot framtidens handel. En handel där kanalen blir alltmer obetydlig och den största konkurrenten är kundens tid.
På Digital Retail lyfter vi fram nya insikter och innovationer som optimerar affärerna, knyter dig närmare kunden och ger dig teknikförsprånget mot konkurrenterna. Dessutom erbjuder dagen gott om tillfällen att nätverka med din branschkollegor och knyta nya kontakter.
Dagens talare (uppdateras löpande)

Emma Hernell
Seniorkonsult och retailspecialist, United Minds
Emma är seniorkonsult och retailspecialist på United Minds. Hon föreläser kring trender inom retail och konsumenttrender och arbetar med rådgivningsuppdrag och trendinsikt som underlag för förändringsarbete, affärsutveckling och kommunikation. Emma är krönikör i tidningen Market och sitter i juryn för Retail Awards.
Närmast kommer Emma från HUI Research där hon arbetade som försäljningschef och med rådgivning inom konsumentinsikt och detaljhandelsanalys. Kunderna återfinns inom branschorganisationer, fastighetsbolag och detaljhandeln. Emma har också under flera år projektlett HUI:s arbete med att utse Årets Julklapp.

Arne Andersson
E-handelsspecialist, Posten
Arne Andersson arbetar som e-handelsspecialist på Posten. Arne reser land och rike runt och föreläser om e-handel. Han är även efterfrågad som e-handelsrådgivare av många företag.

Magnus Andersson
Verksamhetsutvecklare, IKEA Hemma
Magnus arbetar som verksamhetsutvecklare på IKEA Customer Service Centre i Älmhult. Han har arbetat där sedan år 2001 bland annat som teamledare och avdelningschef. Han har även arbetat med bemanningsplanering då han samtidigt implementerade ett nytt WFM system. Senaste projektet var att införa en ny kommunikationsplattform från Interactive Inteligence.
Tidigare i livet har Magnus arbetat som restaurangchef, vinimportör, egenföretagare med delikatessbutik samt gymnasielärare. På fritiden blir det en del golf vid sidan om gården där han och familjen förvaltar 300ha Småländsk idyll.

Jonas Callmer
Product Director, Senionlab
Jonas Callmer är produktchef på SenionLab där han leder arbetet med att ta fram de produkter och tjänster som företaget erbjuder. Han kommer närmast från universitetsvärlden och blev 2013 Teknologie doktor vid Linköpings universitet där han forskade på inomhuspositionering.

Niclas Cederberg
Chef Business Intelligence, ICA Sverige
Niclas Cederberg ansvarar för Business Intelligence inom ICA Sverige AB. Han har under de senaste 15 åren arbetat brett inom BI-området i flera olika branscher, både som konsult och anställd i linjeorganisation. Innan Niclas började på ICA arbetade han under 5 års tid som managementkonsult och hjälpte kunder med att öka värdet på BI i organisationen genom att fokusera på strategi, organisation och styrning.

Christer Pettersson
E-commerce Manager, Apollo
Christer Pettersson är nordisk e-handelschef på Apollo. Han är ekonom i grunden och har jobbat med e-handel, webb- och mobilutveckling i ca 15 år, först på Eniro, sedan på IDG och nu på Apollo sedan årsskiftet.

Eva Kindlundh
Nordisk chef, ancillary services, Kuoni/Apollo
Eva Kindlundh är nordisk chef för Ancillary Services på Kuoni /Apollo. Ancillary services har blivit en allt viktigare del inom reseindustrin då marginalerna på kärnprodukten är hårt pressade. Att erbjuda ancillaries på ett relevant och smidigt sätt ökar konkurrenskraften gentemot andra researrangörer.
Eva jobbar sedan februari på Apollo och kommer tidigare från SJ där hon under 5 år även drev och utvecklade tillvalstjänster.

Darja Isaksson
Grundare, Ziggy Creative Colony
Darja Isaksson har arbetat med webben och digitala upplevelser sedan 90-talet som både designer och strateg. I dag driver hon byrån Ziggy Creative Colony som specialiserat sig på framtidens digitala erbjudanden och tjänster inom alltifrån smarta hem till morgondagens livsstilsprodukter. Darja är en ofta anlitad föreläsare som brukar ta tillfället i akt att belysa hur viktig den digitala revolutionen är för både tillväxt och hållbarhet. I mötet mellan nya tekniska möjligheter som sensorteknik och insikter om mänskliga drivkrafter hjälper hon företag att hitta nya affärer.

Pär Bäck
Vd, ShopJoy
Pär Bäck är VD och en av grundarna av ShopJoy, som hjälper företag att skapa mobilbaserad kommunikation vid rätt tid, rätt plats och med personaliserat innehåll. ShopJoy har funnits i snart två år och verkar i det nya intressanta gränslandet mellan marknadsföring och it. Förutom att leverera molnbaserade systemlösningar inom området, är Pär en flitigt anlitat föredragshållare inom mobilbaserad kommunikation. Pär har tidigare arbetat med systemutveckling på Skandia, varit it-chef på Bilia samt segmentschef på EVRY. Vid sidan om entreprenörskarriären ägnar Pär tid åt sin familj samt kappseglar med en Farr 30.

Jörgen Lindqvist
Dagens moderator och chefredaktör, Computer Sweden
Jörgen är chefredaktör på Computer Sweden, där han leder och utvecklar Sveriges viktigaste nyhetskälla för de som jobbar professionellt med it. Tidigare har Jörgen varit chefredaktör på Biotech Sweden, och innan dess även ansvarig för innehållet i Computer Swedens omfattande seminarieverksamhet. Jörgen har stor erfarenhet av att leda både mindre och större debatter och samtal, inom området it och affärer.

Maria Nordborg
Director of Customer Service, Projectplace
Maria är Director of Customer Relations. I april 2001 började Maria på Projectplace som chef för Customer Relations, som numera supportar kunder på sex olika språk från kontoret i Stockholm. Tidigare har hon jobbat som supportchef på ett eProcurementföretag och har över 10 års erfarenhet av internationell kundsupport och webbtjänster.

Markus Pannier
Vice president, Informatica
Marcus Pannier is vice president for PIM & MDM in EMEA and AP, Informatica. He runs the sales teams in both regions and is especially focused on large retailers, distributors, CPG brands and manufacturers with their challenges in business transformation and omni-channel strategies. Supporting strategies which help his clients to create the right customer experience and enables companies to make use of their data as assets, is his guiding pricinple.
Marcus Pannier has over 10 years of business experience in the enterprise software industry. Prior to joining Informatica, Mr. Pannier was the SVP for EMEA in Heiler Software AG- leading provider of enterprise Product Information Management (PIM) and Master Data Management (MDM) solutions. He also worked in IBM Software Group at a number of senior business positions.

Bengt Eliasson
Industry Leader and Business Development, IBM Nordics
Bengt Eliasson håller gärna fokus på nästa generations handel framför nästa kvartals försäljning. En intressekonflikt som många handelsföretag dagligen brottas med och som oftare börjar visa sig i flertalet bolagsvärderingar. Bengt har under dryga 15 år haft möjligheten att deltaga i och driva flertalet utvecklingsuppdrag inom Nordisk handel samt har erfarenhet av aktuella frågeställningar inom B2C och B2B såväl som digital och analog handel. I rollen som ”Industry Leader & Business Development” på IBM Nordics är uppdraget att vägleda lösningar från IBMs Retail Practice till marknadens aktörer som söker svar på dagens alltmer internationella konsumenter.

Kees Jacobs
Expert in Retail and All Channel Experience, Capgemini
Kees lead the all-channel experience sector growth initiative within the global sextor for consumer products and retail at Capgemini. He also work with the Consumer goods forum, looking at ”emerging trends”.
Dagens program
8:30
Frukost och registrering
09:00
Dagens moderator, Computer Swedens chefredaktör Jörgen Lindqvist inleder dagen
09:10
Emma Hernell, retailspecialist på United Minds beskriver hur digitaliseringen som hittills drivit e-handeln nu ligger bakom butikernas comeback
Emma Hernell, seniorkonsult och retailspecialist, United Minds
09:50
Vad behöver företagen för att lyckas med sin e-handel?
Arne B. Andersson, e-handelsexpert och senior advisor, Postnord
10:30
Kaffe med fika och nätverkande i mingelytan
11:00
Hur skapar man en mer Lean och Agile verksamhetsstyrning?
Forskning har visat att organisationer som arbetar aktivt med Agile styrning är mer effektiva än andra. Under seminariet berättar Projectplace om deras verktyg för projekt- och samarbetsprocesser som är baserade på Lean och Agile metoder.
Maria Nordborg, Projectplace
Right product, right customer, right place. Overcome the challenge of information overload and market transparency with unique customer experience as the true differentiation – making retailers to me-tailers. To succeed, today’s retailer must provide Commerce Relevancy by presenting each customer with product information that is complete, accurate and easy to understand.
• From address data quality to a 360 degree customer view
• 360-Degree View of Customer Relationships and Interactions
• Right product, right customer, right place.
• From deal breaker to deal maker: Product Information must be relevant to impact a purchasing decision
• Product Information Management for quicker product introduction and reduced product returns
• Who is Informatica and how Informatica gets you there
Benjamin Rund, Informatica
11:30
Globala retailers önskelista år 2014/2015
Utvecklingstakten på den internationella retailarenan har tagit fart ordentligt. Stora skillnader kan ses mellan olika marknader och segment samtidigt som vissa fokusområden är gemensamma oavsett region. IBM är en aktör som under de senaste åren lagt mycket resurser på att förstå och positionera sig för att kunna möta konsumenternas nya krav. Hur står sig Norden i denna förändring?
Bengt Eliasson från IBM´s Retail Practice delar med sig av sin syn på hur den globala retail marknaden prioriterar sin utvecklingsagenda samt ger en del färska konsumentinsikter från 1,5 års vistelse på USA´s västkust.
Bengt Eliasson, IBM
Transforming stores to win the battle in today´s multichannel world
Are you seeing that store-sales are being hurt, for example by changing shopping habits of technology-enabled consumers or by eCommerce? Would you like to find a way to offer your customers in-store experiences that are engaging, relevant and inspiring, seamlessly connecting the online and offline worlds?
Clienteling is one of the solution for that. Capgemini and Salesforce will provide insights and experiences on how retailers can develop the capabilities to manage personal customer engagement in a way that drives traffic to your store, provides an in-store shopping experience and keeps your customers coming back for more.
Capgemini has been tracking consumer shopping since 2002, gathering insights into the changing patterns of purchasing behavior. Digital Shopper Relevancy Report 2014 is being released on September 25. It surveyed more than 18,000 digital shoppers. Some of the key findings will be represented.
Kees Jacobs, Capgemini
12:00
Lunch och nätverkande i mingelytan
13:00
BUTIKSBLOCKET:
Nu blir den analoga butiken digital
Den svenska succéstartupen berättar allt som finns att veta om inomhuspositionering för mobiltelefoner. Vad kan man göra? Vilken information kan man få ut? Och hur får man kunderna att ladda ner appen?
Jonas Callmer, product director, SenionLab
13:30
Ibeacon - en revolution för butiker och service
Sedan flera år är vi vana vid att kunna följa besökares beteenden på webben, allt för att optimera utbud och tjänster så individuellt som möjligt. I och med det har den fysiska butiken har gått från att vara den mest personliga till den mest anonyma. Nu finns tekniken för att följa kundernas beteenden - men hur blir man den personliga butiken med koll på läget?
Pär Bäck, vd, Shopjoy
14:00
Case: Effektivare Analys och BI för hela organisationen
Business Intelligence är mycket mer än bara ett system, det är en komplex process. Med utgångspunkt i en tydlig strategi bedriver ICA Sverige ett riktat arbete med målsättningen att hela organisationen skall använda BI som en naturlig del av det dagliga arbetet för effektivare analys, enklare rapportering och för att skapa nya affärsmöjligheter.
Niclas Cederberg, bi-chef, ICA Sverige
14:30
Kaffe med fika och nätverkande i utställningsytan
15:00
Vad behöver företagen för att lyckas med sin e-handel?
En av Sveriges främsta researrangörer berättar om hur de vill sälja reserelaterade produkter till framtidens resenärer.
Christer Pettersson, e-handelschef, Apollo, Eva Kindlundh, nordisk chef ancillary services, Kuoni/Apollo
15:30
Case: En bättre vardag för både kunder och medarbetare
Med hjälp av en plattform som hanterar hela kundupplevelsen, skapar IKEA en kundtjänst för att kunna möta kunden i alla kanaler - på IKEA:s sätt. En berättelse om resan från idé till verklighet.
Magnus Andersson, it- och affärsutvecklare, IKEA Hemma
16:00
Zero friction and beyond - konsumentförväntningar, möjligheter och vidare konsekvenser
Teknik, beteenden och konsumentförväntningar hänger ihop och påverkar våra affärer. Vilka förväntningar påverkar våra affärer idag, och vad kan vi förvänta oss framöver?
Darja Isaksson, grundare, Ziggy Creative Colony
16:30
Jörgen Lindqvist, chefredaktör på Computer Sweden summerar dagen
16:40
Mingel och nätverkande i utställningsytan med dryck, musik och snacks
18:00
Dagen avslutas
(preliminärt program)
Sagt om förra årets retailevent
Digital Retail arrangeras på Konferens 7A, Odengatan 65
Vi startar dagen med frukost och registrering från kl 08:30 och avslutar dagen med ett mingel som pågår till kl 18:00. Stanna gärna kvar hela dagen och ta chansen att nätverka med dina branchkollegor. Trådlöst nätverk är tillgängligt under hela dagen.
Om du önskar boende har vi samarbete med hotell Birger Jarl på Tulegatan 8. Använd följande företagskod för att ta del av det rabatterade priset: IDG1974
Priser
Ordinarie pris – 3995 kr*
Leverantör – 9900 kr
Grupprabatt: Anmäl minst 4 personer och spara 15 procent på totalbeloppet; anmäl minst 6 personer och spara 20 procent. Grupprabatten justeras på fakturan efter att din bokning är slutförd.
*Prenumeranter på Computer Sweden får 400 kr rabatt på inträdet.
Detta ingår i priset:
- Fullspäckat program med keynotetalare, panel och partners
- Tillgång till talarnas presentationer (pdf och film) efter eventet
- Nätverkande med ett hundratal branschkollegor och expertleverantörer
- 3 månaders prenumeration av Computer Sweden (är du redan prenumerant får 400 kr rabatt på priset)
- God frukost, fika, färsk frukt och en välsmakande lunch
- Avslutande mingel med vin/öl/alkoholfritt alternativ och snacks
Kontakta oss
Jenny Karlsson
Projektledare
Telefon: 070-7884238
Anna Nilsson
Marknadsansvarig
Telefon: 08 453 61 11
Eva Melin
Programansvarig
Telefon: 08 453 60 56
André Kisch
Försäljningschef
Telefon: 08 453 61 42