
Välkommen till Data Explosion den 8 maj – en dag om det senaste inom analys, BI och Big Data. Alla organisationer har data. Mängderna ökar och med dem möjligheterna att lära känna din kund, din verksamhet och din omgivning. Under dagen ringar vi in de bästa analysmetoderna, affärsnyttan med dataguldet och hur du hittar rätt tjänster till rätt delar av din organisation!
Under dagen tar vi upp aktuella ämnen som
> Big data i praktiken – här används stora datamängder på vår hemmamarknad
> Hur data kan användas för att organisera på företaget
> Hur opinion mäts och hur politiken i sin tur kan mäta väljarnas strömningar
> Forskning och näringsliv mobiliserar för att göra Sverige konkurrenskraftigt
> Koncernkontrollern som utvecklar verksamheten
> Svindlande datamängder – så analyseras datan på Cern
> Morgondagens datastrateger – Hyper Island-studenter om vad de ser för behov på marknaden
Bland dagens talare

Sara Lindberg
Koncerncontrollerchef, Skandia
Sara är koncerncontrollerchef på Skandia. I sin roll har hon ansvar för allt från management rapportering till affärsplaneringsprocessen inom Skandia. Mycket av arbetet handlar om att utveckla såväl processer, som verktyg och människor – allt för att controlling funktionen ska bli ett så bra och proaktivt stöd som möjligt för management och verksamheten/affären. Tidigare har hon arbetat både som business controller och i olika chefs- och ledarbefattningar inom Skandiakoncernen sedan 2001.

Carl Melin
Ansvarig för samhälls- och opinionsundersökningar, United Minds
Carl är en av Sveriges främsta experter på opinionsanalys med särskild inriktning på väljarbeteende och värderingar. Han hjälper ett flertal uppdragsgivare med kommunikationsstrategier, målgruppsidentifiering och budskapsutveckling. Carl ansvarar för den väljarbarometer United Minds genomför i samarbete med Cint och som publiceras i Aftonbladet. Inom ramen för samarbetet med Aftonbladet är han en återkommande expertkommentator kring politik och väljarbeteende och syns ofta som gäst i Aftonbladets tv-program ”Partiprogrammet”. 2012 var han med och ledde Aftonbladets valvaka för USA-valet som expertkommentator.

Britta Dalunde
Styrelseledamot och senior rådgivare
Styrelseledamot respektive styrelseordförande i bland annat Knightec AB, Chorus AB samt styrelseledamot och ordförande i revisionsutskottet i Boule Diagnostics AB, ett bolag som noterades på OMX år 2011. Britta Dalunde har en lång erfarenhet som cfo och ekonomidirektör från bland annat SJ, Atea, Carl Bro/Grontmij, Carlson Wagonlit Travel Skandinavien och Scandinavian Service Partner. I sina cfo-roller har hon ansvarat för ekonomi, finans, business intelligence, it, verksamhetsutveckling och inköp. Före sin cfo-karriär arbetade hon som ansvarig för marknad och försäljning av flygfrakt i Asien inom bland annat ASG. Britta är civilekonom med internationell inriktning och har även ett Postgraduate Certificate in Business Administration and General Management från Edinburgh Business School vid Herriot Watt University.

Sverre Jarp
Formet CTO, CERN openlab.
Sverre Jarp recently retired as CTO from CERN openlab. CERN openlab is a joint collaboration with leading industrial partners in order to assess cutting-edge information technology for the Large Hadron Collider’s Computing Grid. Sverre worked in computing at CERN for over 40 years and held various managerial and technical positions promoting advanced but cost-effective computing and data storage solutions for the Laboratory. In 2001-02 he spent a sabbatical year in HP Labs (Palo Alto, USA). Upon his return to CERN he was appointed CTO. Even after retirement he continues to be involved in areas such as parallel programming and big data management for physics. Sverre holds a degree in Theoretical Physics from the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim.

Henric Jogin
Chief Data Officer / Datastrateg, IDG International Data Group AB

Cecilia Kogg
CIO, Coop Marknad
Cecilia Kogg är CIO på affärsområdet Marknad på Coop Sverige. Ett affärsområde som ansvarar för det totala medlemserbjudandet till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige.

Daniel Gillblad
Director of the Decisions, Networks, and Analytics Laboratory at SICS
Daniel Gillblad is the director of the Decisions, Networks, and Analytics Laboratory at SICS, which performs research within networking and network management, data analysis and data mining, Big Data analytics, machine learning, planning and scheduling, resource allocation, process modelling, fault diagnosis and decision support. He has a background in Machine Learning and data analysis, and is currently focused on developing new methods for and applications of advanced Big Data Analytics. He is currently coordinating the Swedish Big Data Analytics Initiative, an open network consisting of a large number of academic and industrial partners.

Sara Mundt Petersen
Chef för CRM, Coop Marknad
Sara Mundt Petersen är chef för CRM på Coop Marknad, den division av Coop som ansvarar för medlemserbjudandet till över 3 miljoner medlemmar i hela Sverige.

Adam Loke
Digital Data Strategist student, Hyper Island

Jim Kollevik
Digital Data Strategist student, Hyper Island

Nathalie Cano
Digital Data Strategist student, Hyper Island

Sirak Tekeste
Digital Data Strategist student, Hyper Island

Jörgen Lindqvist
Dagens moderator och chefredaktör, Computer Sweden
Jörgen är chefredaktör på Computer Sweden, där han leder och utvecklar Sveriges viktigaste nyhetskälla för de som jobbar professionellt med it. Tidigare har Jörgen varit chefredaktör på Biotech Sweden, och innan dess även ansvarig för innehållet i Computer Swedens omfattande seminarieverksamhet. Jörgen har stor erfarenhet av att leda både mindre och större debatter och samtal, inom området it och affärer.

Tommy Flink
Ansvarig för Data Insight, Microsoft
Tommy är ansvarig för Data Insight på Microsoft som inkluderar bland annat Big Data och Business Intelligence. Han har ett långt förflutet inom båder verksamhet och IT med ett brinnande intresse för det som generer affärsnytta och driver vinst för företag.

Sten Nikolaev
Produktchef, HP
Sten Nikolaev är produktchef för HP:s verksamhetskritiska plattformar där Microsoft HP Parallel Data Warehouse (PDW) och andra gemensamma Databasprodukter ingår. Innan det var han i flera år HP-ansvarig för HP-Microsoftalliansen Front Line Partnership (FLP) i Sverige och jobbade med företagens gemensamma erbjudanden.

Les King
Director Database, Analytics and Big Data Solutions, IBM
Les King is responsible for working with clients on their Big Data, Pure Data, Database and Analytics strategies. Les started in this position in 2013. Les has 22 years of experience in the Information Management space and with the technologies and clients. Les is an evangelist for the Information Management portfolio and helps clients understand how IBM can help satisfy their business needs and how the technology will work to accomplish this. In this role Les also takes client input back through the product management and sales organizations to ensure we are on a trajectory to meet clients’ strategic business needs.
Dagens program
Gemensamt spår
8:30
Registreringen öppnar
Välkommen – kom i god tid och ta en smörgås med nybakad bröd och njut av en kopp nybryggt kaffe i lugn och ro.
09:00
Dagens moderator Jörgen Lindqvist, chefredaktör på Computer Sweden och eventredaktör Eva Melin, inleder dagen och ger en nulägesbild av analysens roll i arbetslivet.
09:10
Keynotetalare
Big Data Analytics - trender, utmaningar och möjligheter för Sverige
Hur ser framtiden ut för Big Data Analytics och hur kommer det att påverka Sverige? Vi kommer att diskutera vart området är på väg, de forsknings- och samhällsutmaningar utvecklingen för med sig, Sveriges position inom området, och hur en svensk, strategisk satsning på Big Data skulle kunna se ut.
Daniel Gillblad, Director of the Decisions, Networks, and Analytics Laboratory, SICS. Daniel är ansvarig för projektet Big Data Analytics med syfte att lyfta Sveriges konkurrenskraft inom big data, moln och analys. Projektet är multidiciplinärt och har anslutna aktörer som Ericsson, AB Volvo, Sandvik, NCC, ABB, Spotify, SWECO och KTH.
09:50
Keynotetalare
Hur får man Big data att bli Right data? - Omvärldsanalys på styrelsenivå
Britta kommer att tala om vikten av att ha en omvärldsanalys och inte bara analysera intern utan även extern data. Svårigheten är dock att välja ut vad man ska ha med i en omvärldsanalys eftersom mängden data är så stor. För att välja ut den rätta informationen så behöver man både koppla den till företagets strategier och ha en strukturerad process.
Britta Dalunde, styrelseledamot och senior rådgivare
Britta kommer senast från SJ där hon var ekonomidirektör. På SJ tog hon fram en strategi för omvärldsanalys kopplat till bolagets strategier, där nyckelmedarbetares insikter om organisationen vägde tungt.
10:30
Kaffepaus med fika, färsk frukt och nätverkande i mingelytan
Breakoutspår med dagens partner
11:00
Big Data som ger affärsvärde – på riktigt!
Big Data har varit ett hett diskussionsområde under en tid och många frågar hur lösningar kan generera affärsvärde. Under denna session utgår Microsoft och HP ifrån den frågeställningen då de diskuterar utmaningen med Big Data, lyckade kundexempel och vad man behöver för att komma igång.
Tommy Flink, Data Insight Lead på Microsoft och Sten Nikolaev, produktchef för HP:s verksamhetskritiska plattformar (preliminär taltid)
Big Data - turning hype into business value
What are companies really doing to harness the value from Big data. How do they really get insights that will bring them true business value? What should be taken into consideration and where does a Big data project start?
Les King is working with companies in the area of Big Data and analytics across the word. He will share some examples of what clients are doing in the space of big data,
Les King, Director Database, Analytics and Big Data Solutions, IBM
Gemensamt spår
11:30
Case
Data som organisationsfråga
Allt fler organisationer ser värdet i att samla och nyttja data för att förbättra sina befintliga affärer och skapa nya möjligheter. Under detta seminarium talar jag om att införa data som en naturlig del av företagets vardag och att leda frågan.
Henric Jogin, Chief Data Officer/datastrateg, IDG International Data Group AB
12:00
Lunch och möjlighet till nätverkande i mingelytan
13:00
Jörgen Lindqvist inleder eftermiddagen
13:05
Datadriven politisk kommunikation
Om de analyser som ligger till grund för hur vi ska uppfatta politiska budskap.
Carl Melin, opinionschef på United Minds
13:40
Case
"Mina erbjudanden"
Sara och Cecilia berättar om hur CRM gått från att vara en mindre kommunikativ avdelning till en strategisk affärsdrivande verksamhet på Coop Marknad. Riktningen av rätt it-system, big data och nya processer har varit avgörande för att möta morgondagens CRM.
Sara Mundt Petersen, chef för CRM och Cecilia Kogg Business CIO på Coop Marknad
14:15
Kaffepaus med fika, färsk frukt och nätverkande i mingelytan
14:45
Case
Skapa värde för verksamheten - genom affärsplanerings- & prognosprocessen
Sara Lindberg, koncerncontrollerchef på Skandia. Sara leder och utvecklar avdelningen Business Control på Skandia. Skandia är en av Sveriges största oberoende bank- och försäkringskoncerner, med 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark och 2 500 anställda.
15:20
Keynotetalare
How solving the mysteries of the universe can inspire Enterprise Big Data
CERN is one of the world’s largest and most respected centres for scientific research. Its business is fundamental physics, finding out what the Universe is made of and how it works. CERN operates the Large Hadron Collider (LHC), the world’s largest and most powerful particle accelerator where the ATLAS and CMS experiments recently discovered the long-sought Higgs boson. The particle’s detection has set the worldwide scientific community buzzing, but behind the success of the work undertaken at the LHC, lies a story of Big Data success that is truly mind-boggling. Data handling on a massive scale is essential to achieve CERN’s results and the Lab operates the Worldwide LHC Computing Grid (WLCG), and deals with around 30 Petabytes of data annually.
This presentation will explain how the LHC data is managed and analysed today and how it can inspire Enterprise Big Data.
Sverre Jarp, CTO på CERN openlab
16:00
När jag blir stor vill jag jobba med data!
I Ericssons gamla lokaler ute vid Telefonplan i Stockholm, drillas en ny generation datastrateger.
I en miljö som andas kreativitet, utforskar vi hur data, från liten till stor, kan användas för att göra våra liv och affärer både enklare och smartare. Under den här dragningen kommer vi att bjuda på inspiration, framtidsspaningar och utmana er att tänka i nya banor kring vad som är möjligt att göra med data.
Studenter från digitala datastrategiprogrammet på Hyper Island: Adam Löke, Jim Kollevik, Nathalie Cano och Sirak Tekeste. Jobbar inom ramarna för sitt projekt IRIS, med såväl reklambyåer och start-ups som stora medieföretag och myndigheter.
16:30
Jörgen Lindqvist summerar dagen
16:40
Mingel med dryck, musik och snacks
18:00
Dagen avslutas
Data Explosion arrangeras på Konferens 7A, Odengatan 65
Vi startar dagen med frukost och registrering från kl 08:30 och avslutar dagen med ett mingel till cirka 18:00. Stanna gärna kvar hela dagen och ta chansen att nätverka med dina branchkollegor!
Priser
- ”Gå 3 betala för 2” 2665 kr ex moms per person (baserat på ord. pris)
- Ordinarie pris 3995 kr ex moms
- Leverantörspris 5900 kr ex moms
Det här ingår i priset
- Fullspäckad agenda med keynotetalare, panel och partners
- Nätverkande med ett hundratal branschkollegor och expertleverantörer
- 3 månaders prenumeration av Computer Sweden (är du redan prenumerant får 400 kr rabatt på priset)
- Lyxig frukost, goda fikor och en välsmakande lunch från Konserthusets kök som jobbar med svenska och närproducerade råvaror
- Tillgång till talarnas presentationer efter eventet
- Avslutande mingel med vin/öl/alkoholfritt alternativ, fina snittar och snacks
Kontakta oss
Anna Nilsson, eventansvarig.
Ansvarig för marknadsföring och besökare.
Telefon: 08 453 61 11
Eva Melin, eventredaktör.
Ansvarig för innehåll och agenda.
Telefon: 08 453 60 56
André Kisch, försäljningschef.
Ansvarig för sponsorskap.
Telefon: 08 453 61 42