Data/AI Summit
14 oktober 2021 · Kostnadsfritt · 100 % digitalt
Fullbokat
14 oktober 2021 · Kostnadsfritt · 100 % digitalt
Fullbokat
Den digitala transformationen behöver accelerera än mer i världen efter pandemin och för att lyckas med förändringen är automatisering av it nyckeln. Våra stora datamängder tämjs och förädlas med tekniker som AI, RPA, low code och smarta assistenter, samtidigt som demokratiseringen av it sätter avancerad utveckling och analys i allt fler medarbetares händer.
Ännu är utvecklingen i sin linda, endast nio procent av svenska företag har i dag infört någon AI-lösning, enligt statistik från Eurostat. Samtidigt rustar samhället för både stora investeringar och hårda regleringar. Hur kommer man vidare på sin automatiseringsresa, vilka är fallgroparna och vilka är de viktigaste lärdomarna från de företag och organisationer som kommit längst?
Det kommer vi tillsammans med ledande experter, CIO:er och affärsutvecklare att prata mer om på Computer Sweden Data & AI Summit den 14 oktober.
Det här och mycket mer får du i programmet:
Välkommen till en digital halvdag med experter, case och inspiration. Vi startar klockan 08.50 och avslutar ca kl 14.00. I pauserna finns fina möjligheter att nätverka med dina branschkollegor och mingla i vår Expo-del. Ställ dina frågor till talarna och tyck till i våra polls/undersökningar.
Data/AI Summit är ett kostnadsfritt, digitalt invite only-event för strategiska it-roller på slutkundsföretag.
Är du intresserad av att delta, skickar du en intresseanmälan via formuläret nedan, därefter återkommer vi inom kort. Antalet platser är begränsat.
AI-samordnare, Stockholms stad
Anna är sedan januari 2021 Stockholms stads AI samordnare med uppdraget att accelerera användning av AI i Stockholms stad. Anna har över 15 års erfarenhet av att arbeta med verksamhetsutveckling i offentlig sektor och kommer bland annat prata om sin syn på de möjligheter och utmaningar som finns rörande AI och offentlig sektor, vikten av modiga medarbetare och hur man utvecklar en förvaltande organisation. Anna kommer lyfta goda exempel från stadens verksamheter samt prata om stadens vision kopplat till en ökad användning av AI.
Grundare, bubbi.ai
Martin Lundmark är entreprenör med över 15 års erfarenhet inom retail och kundcentrerad affärsutveckling. Karriären började med att springa mellan hyllorna på ICA-butiker för att sälja knäckebröd men den riktiga passionen fann Martin för 10 år sedan i mötet med den digitala världen och e-handel. Martin är medgrundare till Bubbi.ai.
Bubbi.ai är en SaaS lösning som kvantifierar köpresan inom e-handel och använder Machine Learning / AI för att förutse besökarens intentioner. Detta ger revolutionerande möjligheter för e-handeln att personalisera och skräddarsy upplevelsen för varje unik besökare.
Principal researcher, Consumer & IndustryLab, Ericsson Research
Rebecka Cedering Ångström är forskare på Consumer and Industry Lab, Ericsson Research. I sitt arbete studerar hon hur artificiell intelligens (AI) påverkar organisationer och arbetspraktik.
Med en bakgrund inom människa-maskin-interaktion har Rebecka under de senaste 14 åren forskat för Ericsson med att undersöka hur ny digital teknik påverkar användarbeteenden, förväntningar och attityder runt om i världen. Hennes forskning täcker 5 kontinenter och över 20 marknader och har inkluderat ämnen som AI-verktyg, digital integritet och säkerhet.
Som en del av sitt arbete bedriver Rebecka även doktorsstudier vid Handelshögskolan i Stockholm, där hon utforskar hur införandet av AI påverkar autonomi, samarbete och ansvarskonflikter mellan olika arbetsroller.
Utanför Ericsson är Rebecka engagerad i olika initiativ. Till exempel är hon en av grundarna av tankesmedjan AddAI, ett initiativ som utforskar AI:s påverkan på samhället. Rebecka deltar också i olika forskningsnämnder och rådgivningsgrupper. Under 2014 och 2017 var hon en av de två författarna bakom Ericssons 10 Hot Consumer Trends.
IT-direktör, Arbetsförmedlingen
Dr Krister Dackland är sedan oktober 2020 IT-direktör på Arbetsförmedlingen. Krister har arbetat med datavetenskap och IT hela sitt liv. Först som forskare och expert (Umeå Universitet), sedan som chef/ledare inom telekom- och IT-industrin (Ericsson, TDC, Tele 2), med startup (Mobeon) och som CIO/IT-Direktör i offentlig sektor (Stockholms lokaltrafik, Försäkringskassan, Trafikverket, Arbetsförmedlingen). Krister har patent inom mobil kommunikation och är doktor i datavetenskap med inriktning mot parallella beräkningar (Super Computing).
Head of Strategic Initiatives, AI Sweden
Johanna Bergman är Head of Strategic Initiatives på AI Sweden, Sveriges nationella center för tillämpad AI. Johanna har haft en nyckelroll på AI Sweden sedan starten 2019 och ansvarar idag för en portfölj av tillämpade projekt och strategiska initiativ med syfte att accelerera tillämpningen av AI i svenskt näringsliv och offentlig sektor.
Nordic Data Science & Analytics Manager, LMK Group
Navdeep Singh has a background in Mathematics & Statistics from the University of Oslo. He has worked as a Data Scientist both inhouse and as a consultant the last 5 years. He has experience from the banking, marketing, oil and natural gas sectors. He recently worked with speech technology in the AI/ML department of Apple. Now he is leading the Data Science & Analytics team at LMK Group.
SVP Data, Solita
Petronella Posti är SVP Data på Solita, ett snabbväxande it-konsultbolag som skapar värde genom att kombinera teknik, data och mänsklig insikt. Solita består av över 1100 experter i sex länder, som kombinerar expertis från strategisk rådgivning till tjänstedesign, AI, analys och molntjänster. Efter 25 år inom konsult- och techbranschen älskar Petronella fortfarande att arbeta med människor och data, hon brinner för att hjälpa människor och organisationer att förstå värdet av data och att vara datadriven.
Petronellas ledarskap präglas av öppenhet och hon tror på kraften i samarbete, mångfald och innovation. Hon driver frågor om jämställdhet och inkludering och jobbar aktivt för att göra plats för fler kvinnor inom teknikvärlden.
Petronella har en examen i Management Science från Helsinki School of Economics, och hon är också styrelseledamot i FEN, Female Engineer Network, samt Bizzcoo.
Director, Enterprise Segment Solutions, Interxion
Patrick Lastennet has been with Interxion since 2011.
Event Manager, IDG | Moderator
Katarina Strömberg is the Event Manager at IDG Sweden, overall responsible for the event business, and the host of Webbdagarna, Scandinavia’s leading event for digital business and marketing. She has been a tech journalist for over 25 years, and has worked as editor in chief and managing editor at several IT magazine, as well as editorially with IDG’s events. She is an experienced moderator, working from her long experience as a journalist. She also teaches writing at IDG Sweden’s Webbdagarna Academy.
Dagens moderator kickar igång konferensen.
Katarina Strömberg, eventchef, IDG
Vilka stora trender ser vi inom AI globalt? Vilka möjligheter har Sverige? Vad behöver vi göra gemensamt och vilka är utmaningarna behöver vi adressera på nationell nivå? Johanna Bergman från AI Sweden ger oss en bild av nuläget och framåt.
Du får bland annat höra mer om:
• Strategiskt viktiga områden som Decentraliserad AI och storskaliga språkmodeller
• Utmaningen med talangattraktion och kompetens
• Det svenska AI-ekosystemet och AI Swedens roll
• Nyttan av samarbeten och hur detta kan positionera Sverige globalt
Johanna Bergman
Head of Strategic Initiatives, AI Sweden
Stockholms stads Vision 2040, Möjligheternas Stockholm, lyfter att staden ständigt behöver sträva efter att ligga i forskningens och innovationens framkant. Artificiell intelligens (AI) ingår som en viktig del i detta arbete.
En hög innovations- och digitaliseringskapacitet är en förutsättning för att stärka, effektivisera och utveckla stadens verksamheter och därigenom bidra till att säkerställa vår fortsatta välfärd.
Sedan januari 2021 har Anna Hörlén uppdraget att stötta stadens bolag och förvaltningar i att accelerera användning av AI i Stockholms stad. Anna berättar om hur ser hon på de möjligheter och utmaningar som finns rörande AI och offentlig sektor.
Du får bland annat höra mer om:
• Stockholms stads AI-plan
• Vikten av modiga medarbetare
• Hur AI kan hjälpa oss att möta våra stora utmaningar
• Goda exempel av implementering av AI i Stockholms stad
Anna Hörlén, AI-samordnare, Stockholms stad
Passa på att chatta med branschkollegor och kolla in vad som händer i Expo-området.
Arbetslösheten, och speciellt långtidsarbetslösheten, har aldrig varit högre än nu i Sverige. Prognoser visar att det finns en risk att långtidsarbetslösheten kan nå 200 000 personer under 2021.
För att motverka det har Arbetsförmedlingen en nyckelroll och inom myndigheten pågår en stor reformering. Arbetsförmedlingen går mot ett mer processorienterat arbetssätt i sin handläggning, nyttjar externa fristående aktörer för delar av processen samt bygger ut de digitala kanalerna så att de som söker arbete eller arbetskraft i större utsträckning kan hantera sina ärenden själva.
I denna presentation kommer du att få höra om den pågående (digitala) transformationen av Arbetsförmedlingen, bland annat om:
• Hur verksamhetslogiken ändras
• Hur det tekniska fundamentet byggs
• Hur AI används för att profilera arbetssökande så att rätt insatser ges
• Resultatet av över ett års AI-tillämpning – jämförelser med manuell handläggning
Krister Dackland, IT-direktör, Arbetsförmedlingen
Om du går in i en fysisk butik och möts av en duktig butikssäljare anpassar han eller hon din upplevelse efter vem du är och vilka behov du har. Inom e-handel är däremot upplevelsen mer eller mindre statisk och densamma för alla besökare. Ur detta perspektiv är e-handeln fortfarande långt efter den traditionella handeln.
Med hjälp av ett nytt sätt att mäta beteende går det att använda kraften i AI för att ge e-handeln möjlighet att anpassa och göra innehållet relevant för varje besökare. Martin Lundmark, grundare av Bubbi, berättar om de avgörande frågeställningarna när du skapa en konkret AI-applikation.
Du får bland annat höra mer om:
• Hur du ska tänka kring kvaliteten på de data du samlar in
• Jakten på kundvärdet
• Varför du inte får kompromissa när det gäller kompetens
• Vikten av att ha ett prestigelöst team
Martin Lundmark, Grundare, bubbi.ai
AI & deep learning techniques enable enterprises to generate value far beyond what traditional analytics and high-performance computing have allowed. With it comes new infrastructure challenges that the enterprise must plan for, while it is at full speed on a journey to implement hybrid IT. Find out about :
• The power of AI and why early adopters are going all in
• How you break down infrastructure requirements from core to edge to support an entire AI data pipeline globally
• How you meet sustainability objectives while scaling infrastructure
• What technology and community of solution providers to consider to address data gravity challenges
• Success stories of AI & hybrid IT on PlatformDIGITAL™
Patrick Lastennet
Director, Enterprise Segment Solutions, Interxion
På vägen mot att bli datadriven är det lätt att fokusera på det tekniska, på de verktyg och it-lösningar som krävs. Men det är minst lika viktigt att ta reda på vilka förändringar som behöver göras när det gäller organisationen – hur ledarskapet behöver se ut och hur det påverkar företagskultur och arbetssätt.
En viktig komponent är att utveckla en datadriven kultur, eftersom det är just kulturen som är helt avgörande för framgång när organisationen ska bli datadriven.
För att skapa en datadriven kultur finns det några generellt viktiga saker att arbeta med. Vilka de är kommer Petronella Posti att gå igenom i sin föreläsning.
Petronella Posti, SVP Data, Solita
Passa på att chatta med branschkollegor och kolla in vad som händer i Expo-området.
Navdeep Singh will share insights from the LMK Group and their journey from being a start-up, to a scale-up and today a Nasdaq listed company. A meal-kit provider company with sustainability, tech and local food as their core focus.
How did they grow their data first culture and what did they do to scale AI/ML throughout the whole organization?
Or as Navdeep Singh puts it: "The LMK Group would never be where it is today without being data driven".
Navdeep Singh, Nordic Data Science & Analytics Manager, LMK Group
Avslutningsvis får vi lyssna till Rebecka Cedering Ångström, som presenterar insikterna från sin senaste studie, ”Adopting AI in Organizations” (IndustryLab, Ericsson Research).
Studien, som bland annat är baserad på insikterna från 2 525 beslutsfattare, visar olika lärdomar från företag som implementerar AI och avancerad dataanalys i sin affärsverksamhet.
Även om företagen i studien har nått olika nivåer av AI-mognad (uppdelade mellan AI-ledare, AI-följare och AI-nybörjare), har de gemensamt att alla har mött kritiska utmaningar på vägen.
Och det är inte tekniken som är det största problemet.
Rebecka Cedering Ångström
Principal researcher, Consumer & IndustryLab, Ericsson Research
Frågor, funderingar och kommentarer? Passa på att skriva dem i chatten, nu är det dags att sammanfatta och avrunda Data/AI Summit.
Katarina Strömberg, Head of events, IDG Sverige
Är du intresserad av att tala på Data/AI Summit? Mejla katarina.stromberg@idg.se och berätta vad du vill prata om.
Eller är du intresserad av våra partnerpaket? Kontakta oss så berättar vi mer om möjligheterna!
8 juni
29 nov
Katarina Strömberg
Eventchef
0708-884 266
katarina.stromberg@idg.se
Felicia Steen
Projektledare
0735-982 220
felicia.steen@idg.se