Digital Retail 2014: Insikter, innovation och teknik för framtidens handel

Konsumenterna förändrar sina beteenden – följer ni med? Kundinsikter om lojalitet och beteenden, nya betalmetoder och interaktivitet i fysiska och digitala kanaler är de första stegen mot framtidens handel. En handel där kanalen blir alltmer obetydlig och den största konkurrenten är kundens tid.

På Digital Retail lyfter vi fram nya insikter och innovationer som optimerar affärerna, knyter dig närmare kunden och ger dig teknikförsprånget mot konkurrenterna. Dessutom erbjuder dagen gott om tillfällen att nätverka med din branschkollegor och knyta nya kontakter.

Dagens talare (uppdateras löpande)

Dagens program

8:30

Frukost och registrering

09:00

Dagens moderator, Computer Swedens chefredaktör Jörgen Lindqvist inleder dagen

09:10

Digitaliseringens nästa steg

Emma Hernell, retailspecialist på United Minds beskriver hur digitaliseringen som hittills drivit e-handeln nu ligger bakom butikernas comeback

Emma Hernell, seniorkonsult och retailspecialist, United Minds

Film från presentationen

09:50

Vad behöver företagen för att lyckas med sin e-handel?

Arne B. Andersson, e-handelsexpert och senior advisor, Postnord

Film från presentationen

10:30

Kaffe med fika och nätverkande i mingelytan

11:00

Hur skapar man en mer Lean och Agile verksamhetsstyrning?

Forskning har visat att organisationer som arbetar aktivt med Agile styrning är mer effektiva än andra. Under seminariet berättar Projectplace om deras verktyg för projekt- och samarbetsprocesser som är baserade på Lean och Agile metoder.

Maria Nordborg, Projectplace

From Retail to MeTail

Right product, right customer, right place. Overcome the challenge of information overload and market transparency with unique customer experience as the true differentiation – making retailers to me-tailers. To succeed, today’s retailer must provide Commerce Relevancy by presenting each customer with product information that is complete, accurate and easy to understand.

• From address data quality to a 360 degree customer view
• 360-Degree View of Customer Relationships and Interactions
• Right product, right customer, right place.
• From deal breaker to deal maker: Product Information must be relevant to impact a purchasing decision
• Product Information Management for quicker product introduction and reduced product returns
• Who is Informatica and how Informatica gets you there

Benjamin Rund, Informatica

11:30

Globala retailers önskelista år 2014/2015

Utvecklingstakten på den internationella retailarenan har tagit fart ordentligt. Stora skillnader kan ses mellan olika marknader och segment samtidigt som vissa fokusområden är gemensamma oavsett region. IBM är en aktör som under de senaste åren lagt mycket resurser på att förstå och positionera sig för att kunna möta konsumenternas nya krav. Hur står sig Norden i denna förändring?

Bengt Eliasson från IBM´s Retail Practice delar med sig av sin syn på hur den globala retail marknaden prioriterar sin utvecklingsagenda samt ger en del färska konsumentinsikter från 1,5 års vistelse på USA´s västkust.

Bengt Eliasson, IBM

Transforming stores to win the battle in today´s multichannel world

Are you seeing that store-sales are being hurt, for example by changing shopping habits of technology-enabled consumers or by eCommerce?  Would you like to find a way to offer your customers in-store experiences that are engaging, relevant and inspiring, seamlessly connecting the online and offline worlds?

Clienteling is one of the solution for that. Capgemini and Salesforce will provide insights and experiences on how retailers can develop the capabilities to manage personal customer engagement in a way that drives traffic to your store, provides an in-store shopping experience and keeps your customers coming back for more.

Capgemini has been tracking consumer shopping since 2002, gathering insights into the changing patterns of purchasing behavior. Digital Shopper Relevancy Report 2014 is being released on September 25.  It surveyed more than 18,000 digital shoppers. Some of the key findings will be represented.

Kees Jacobs, Capgemini

12:00

Lunch och nätverkande i mingelytan

13:00

BUTIKSBLOCKET:
Nu blir den analoga butiken digital

Positioning for retail

Den svenska succéstartupen berättar allt som finns att veta om inomhuspositionering för mobiltelefoner. Vad kan man göra? Vilken information kan man få ut? Och hur får man kunderna att ladda ner appen?

Jonas Callmer, product director, SenionLab

Film från presentationen

13:30

Ibeacon - en revolution för butiker och service

Sedan flera år är vi vana vid att kunna följa besökares beteenden på webben, allt för att optimera utbud och tjänster så individuellt som möjligt. I och med det har den fysiska butiken har gått från att vara den mest personliga till den mest anonyma. Nu finns tekniken för att följa kundernas beteenden - men hur blir man den personliga butiken med koll på läget?

Pär Bäck, vd, Shopjoy

Film från presentationen

14:00

Case: Effektivare Analys och BI för hela organisationen

Business Intelligence är mycket mer än bara ett system, det är en komplex process. Med utgångspunkt i en tydlig strategi bedriver ICA Sverige ett riktat arbete med målsättningen att hela organisationen skall använda BI som en naturlig del av det dagliga arbetet för effektivare analys, enklare rapportering och för att skapa nya affärsmöjligheter.

Niclas Cederberg, bi-chef, ICA Sverige

14:30

Kaffe med fika och nätverkande i utställningsytan

15:00

Vad behöver företagen för att lyckas med sin e-handel?

En av Sveriges främsta researrangörer berättar om hur de vill sälja reserelaterade produkter till framtidens resenärer.

Christer Pettersson, e-handelschef, Apollo, Eva Kindlundh, nordisk chef ancillary services, Kuoni/Apollo

Film från presentationen

15:30

Case: En bättre vardag för både kunder och medarbetare

Med hjälp av en plattform som hanterar hela kundupplevelsen, skapar  IKEA en kundtjänst för att kunna möta kunden i alla kanaler - på IKEA:s sätt. En berättelse om resan från idé till verklighet.

Magnus Andersson, it- och affärsutvecklare, IKEA Hemma

16:00

Zero friction and beyond - konsumentförväntningar, möjligheter och vidare konsekvenser

Teknik, beteenden och konsumentförväntningar hänger ihop och påverkar våra affärer. Vilka förväntningar påverkar våra affärer idag, och vad kan vi förvänta oss framöver?

Darja Isaksson, grundare, Ziggy Creative Colony

Film från presentationen

16:30

Jörgen Lindqvist, chefredaktör på Computer Sweden summerar dagen

16:40

Mingel och nätverkande i utställningsytan med dryck, musik och snacks

18:00

Dagen avslutas

 

(preliminärt program)

Du kommer att träffa

De som arbetar med it och affärsutveckling inom retail, såsom: CIO, it-chef, it-strateg, arkitekt, projektledare, affärsutvecklare, e-handelsansvarig, marknadschef, kanalansvarig, crm-ansvarig eller liknande.

Nätverka

Med över 150 beslutsfattare på plats är dagen ett unikt tillfälle för dig som vill skapa nya affärskontakter, komma till nya insikter och nätverka med branschkollegorna.

Det praktiska

Eventet hålls i Konferens 7A nyrenoverade lokaler på Odengatan 65 i Stockholm och har genomgående hög kvalité gällande service och förtäring. Trådlöst nätverk är tillgängligt under hela dagen.

Sagt om förra årets retailevent

Digital Retail arrangeras på Konferens 7A, Odengatan 65

Vi startar dagen med frukost och registrering från kl 08:30 och avslutar dagen med ett mingel som pågår till kl 18:00. Stanna gärna kvar hela dagen och ta chansen att nätverka med dina branchkollegor. Trådlöst nätverk är tillgängligt under hela dagen.

Om du önskar boende har vi samarbete med hotell Birger Jarl på Tulegatan 8. Använd följande företagskod för att ta del av det rabatterade priset: IDG1974

Priser

Ordinarie pris – 3995 kr*
Leverantör – 9900 kr

Grupprabatt: Anmäl minst 4 personer och spara 15 procent på totalbeloppet; anmäl minst 6 personer och spara 20 procent. Grupprabatten justeras på fakturan efter att din bokning är slutförd.

*Prenumeranter på Computer Sweden får 400 kr rabatt på inträdet.

Detta ingår i priset:

  • Fullspäckat program med keynotetalare, panel och partners
  • Tillgång till talarnas presentationer (pdf och film) efter eventet
  • Nätverkande med ett hundratal branschkollegor och expertleverantörer
  • 3 månaders prenumeration av Computer Sweden (är du redan prenumerant får 400 kr rabatt på priset)
  • God frukost, fika, färsk frukt och en välsmakande lunch
  • Avslutande mingel med vin/öl/alkoholfritt alternativ och snacks

Computer Swedens eventapp 

Ladda ner för senaste informationen kring program, talare och partner –  Android,  Iphone

Kontakta oss

Jenny Karlsson
Projektledare
Telefon: 070-7884238

Anna Nilsson
Marknadsansvarig
Telefon: 08 453 61 11

Eva Melin
Programansvarig
Telefon: 08 453 60 56

André Kisch
Försäljningschef
Telefon: 08 453 61 42

Dagens partner

IBM

IBM Security erbjuder IT-säkerhetslösningar som spänner över mjukvara, hårdvara och tjänster. Genom ett heltäckande ramverk finns en av marknadens bredaste lösningsportföljer byggd på lång expertis. IBM Security erbjuder intelligent och integrerad säkerhet för människor och information, via moln, mobil eller socialt. Prata med oss på Säkerhetsdagen!

Capgemini

Salesforce

Informatica

Projectplace

Entusiasten