Early Bird t.o.m 31 maj

Strategier för smart digitalt samarbete

Digitaliseringen börjar inifrån. Verksamheter som vill bli framgångsrika i den digitala eran måste börja med sig själva – i sitt eget DNA. Att ha rätt verktyg, flöden och arbetssätt på plats har visat sig vara en förutsättning för den som vill lyckas. Detta faktum är utgångspunkten för eventet Digital Collaboration. Under en heldag vänder vi blicken inåt och tittar på vilka nya arbetssätt och verktyg som utmärker företagen i framkant.

Den 8 juni samlar vi 150 beslutsfattare med inflytande över digitala arbetsflöden – CIO:er, IT-chefer, IT-arkitekter, men också Affärsområdeschefer, Affärsutvecklare, HR-chefer, samt likvärdiga roller som berörs av det digitala samarbetet. Vi bjuder på erfarenheter, verktyg och tips för dig som vill få utväxling på det digitala samarbetet och påskynda den digitala transformationen av din verksamhet.

Det här tar du med dig från dagen

  • Praktiska erfarenheter & konkreta tips – så jobbar företagen i framkant
  • Så jobbar du smart och frigör kreativitet
  • Verktygen du behöver ha på plats för ett vinnande team
  • Informationskaos – så undviker du nya silos
  • Inre och yttre digitalisering, så ser sambandet ut
  • Digital Collaboration for dummies

Dagens talare

Klicka på bilderna för att läsa mer om respektive talare. Listan uppdateras löpande med nya namn.

08.30 - 09.15

Registrering & frukost

Frukost serveras i utställningsytan

08.15 - 09.05

Frukostseminarium: Så förbereder du din organisation på GDPR och behåller verktygen för smart digitalt internt och externt samarbete

Johan talar om de lagar och regler som man behöver tänka på i och med den nya lagstiftningen (GDPR). Fokus kommer att ligga på att ta upp möjligheter och svårigheter under nuvarande och kommande dataskyddslagstiftning med djupdykning i frågor om anonymisering och de säkerhetskrav som uppställs för sådan behandling. Hur är detta kompatibelt med alla nya och gamla samarbetsverktyg, och vad bör vi tänka på i användningen av vår data?

Johan Hübner, IT-jurist och Partner, Delphi

Observera: Kräver separat (kostnadsfri) föranmälan.

09.15 - 09.20

Välkommen till Digital Collaboration 2017

Dagens moderator Katarina Strömberg hälsar dig välkommen

09.20 - 10.05

What is future collaboration for you; Unified or more fragmented?

This is a time of innovation, but also turmoil, for digital collaboration. What's needed is to set the technologies in context and suggest strategies for making them truly productive and generate true business value. David will tell you how and where to start.

Some big trends are also at odds with each other. No sooner has Slack been proclaimed the savior of workplace technology than along comes the backlash of those who complain about being overwhelmed by chat messages. Meanwhile, voice and video communications players want to wedge collaboration into “unified communication and collaboration” suites, while document and content companies show their own bias.

Artificial intelligence, voice recognition, and augmented reality will be among the next batch of technologies to rewrite the rules.

David F Carr, Global talare och författare till boken "Social Collaboration for Dummies"

10.05 - 10.35

Framtidens Digital Collaborations - en kulturell omvandling

Teknikfokus är viktigt i en lyckosam investering för ett bättre digitalt samarbete, men absolut inte den enda avgörande parametern. Värdet och framgången av digitala samarbetsverktyg för kommunikation så väl som vår digitala arbetsmiljö kommer att bero på ett ledarskap och en förståelse för hur vi arbetar, vårt beteende och sammanhang.

Annelie Lundkvist pekar på vad som krävs för att skapa en digital arbetsplats och hur teknologin med virtuella assistenter, smart machines och AI formar ett nytt spännande sätt att arbeta.

Annelie Lundqvist, Senior Executive Partner, Gartner

10.35 - 11.05

Förmiddagsfika

Passa på att nätverka med branschkollegor, talare och partners över en fika

11.05 - 11.35

Digital collaboration as a competitive advantage

Digital disruption and new business modelling is on many organization’s agendas and leaders are looking for new ways to unleash the potential within their organization. How can you increase speed to market? How can you empower your global organization and build a strong distributed team? What is required in terms of leadership and how do you build a culture set up for innovation and fast paced transformation? How do you collaborate and communicate effectively with customers and partners outside of your organization?
Eva and Craig will share their learnings and pitfalls on how to progress in this area and how effective digital collaboration can become your competitive advantage.

Eva Fors, Head of Google Cloud Nordic, Google & Craig Butler, VP of Engineering, Spotify

11.35 - 12.05

Case study: Making Shadow IT Corporate IT – The implementation of Workplace (facebook at work)

John will tell us the story about the implementation of Workplace (previously called Facebook at work). Telenor was one of the first companies in the world to launch this and their first largest launch to 35.000 employees. It started with "discruptive" social collaboration or fighting shadow IT with shadow IT and in this session we'll hear the full scope how the need of a social platform was identified to the retrospect- where are they now and how it progressed over the first year since launch

John Alphonse, PhD & Enterprise Collaboration Expert, Telenor

12.05 - 12.30

Partner keynote: Enklare samarbete i molnet med Dropbox Business

Dropbox har en av världens största plattformar  för samarbete med 600 miljoner användare i världen, varav 4,8 miljoner i Sverige.

Under denna presentation kommer vi berätta om hur kunder som Expedia och Aller Media använder Dropbox i sin verksamhet för att på ett enkelt, säkert och snabbt vis dela och samarbeta kring dokument och projekt. Oavsett var man befinner sig, när på dygnet och vilken enhet man använder.

Hans Liljedahl, Head of Nordic Channel sales, Dropbox

12.30 - 13.30

Lunchpaus

Dags att fylla på på energinivån och nätverka med branschkollegor, talare och partners. Lunchen serveras i utställningsytan.

13.30 - 14.55

Kunskapsspår

Här tar du del av de hetaste lösningarna inom Digital Collaboration i två parallella spår.

Passen är 25 minuter långa med en 5 minuters bensträckare mellan varje spår, så att du hinner gå emellan.

13.30 - 13.55

Plats: The Square

Ett smartare sätt att samarbeta digitalt: The intelligent "Cognitive" workplace

Vi lämnar allt oftare traditionella mötesytor. Arbetsmiljön har förändrats från slutna rum till öppna ytor. Så kallande "Huddle Spaces" och distanssamarbete ökar snabbt. Ett nytt sätt att samarbeta växer fram, där kraven på teknik, tillgänglighet och flexibilitet ökar. Där, i en möteintensiv värld måste vi öka både kreativiteten och effektiviteten på alla våra möten.

Ricoh berättar om hur delning av information och uppföljning kan göras enklare. Och hur helt nya lösningar hjälper oss att jobba smartare. De sitter på kunskap om allt från det senaste inom videolösningar, till nya kognitiva och AI-lösningar som exempelvis integration mot IBM:s Watson. I detta pass får du snabba svar på intelligenta lösningar för din effektiva digitala samarbetsplats.

Tobias Andersson, Director Communication Services, Ricoh Sverige

13.30 - 13.55

Plats: The Seminar

Behovsanpassat samarbete

Förmågan att kunna arbeta oberoende av geografisk plats med kollegor som befinner sig på andra platser, i andra tidszoner och med andra modersmål har blivit naturligt för många. De flesta organisationer har tekniska lösningar på plats. Men ofta är både verksamhetens och medarbetarnas beteenden och vanor ett hinder för effektivt digitalt samarbete.

Samarbete innefattar både insidan (kollegor) och utsidan (partners och kunder) och således måste även tekniken stödja detta beteende. Denna session ger exempel på hur behovsanpassad teknik kan tillgodose medarbetarnas kommunikations- och samarbetsbehov för att besvara frågan "När ska jag använda vad- och varför?".

Christer Holm, Senior Collaboration Specialist, UClarity

14.00 - 14.25

Plats: The Square

Digitalisera från utsidan in

Det är en utmaning i dag att driva en förändringsprocess. Inte minst med tanke på kommande regelverk och stränga interna krav på digitalt samarbete. Att digitalisera och förenkla medför förändringar i både arbetssätt och teknikval. Detta kan ofta resultera i komplexa tvåtakts verksamheter med osynkade metoder och manuella rutiner som stör den digitala kundresan.

I detta föredrag får du reda på hur man kan skapa nya engagerande digitala lösningar som knyter an externa kanaler med befintliga arbetsrutiner och interna system. Vi hittar förändringsmöjligheter som möter de nya regulatoriska kraven som GDPR ställer och samtidigt minskar möjligheterna för shadow IT att krypa fram. Vi går igenom hur något som är byggd på utsidan kan göra insidan säkrare och smartare i en takt som passar din verksamhet.

John Jackson, Solution Engineering, Box

14.00 - 14.25

Plats: The seminar

Resan från "Varberg var god dröj" till MiljöSmart Kommunikation

Invånarna i Varberg tröttnade på att inte få kontakt med kommunen. Kommunen behövde modernisera och effektivisera sitt arbetssätt. Hävstången blev digitaliseringen av växeln till Skype för företag. Anders Boustedt, tidigare CIO i Varbergs kommun, berättar om projektet som nu möjliggör en större tillgänglighet för invånarna. Och vad det innebär internt när tiden för resor minskar. Han berättar om strategin framåt för en effektivare offentlig förvaltning genom exempelvis samordnad vårdplanering och kommungemensam kundservice.

I detta framträdande berättar han om att skörda en del av frukterna av den digitala transformationen, och han lovar att avslöja orsakerna till fördröjningar för kommunen och hur du kan undvika dem i ditt förändringsprojekt.

Anders Boustedt, IT-Strateg, Varbergs Kommun

14.30 - 14.55

Plats: The Square

The tools you need in place for a winning team

More information coming shortly

Rav Dhaliwal, Head of Customer Success, Slack

14.30 - 14.55

Plats: The Seminar

Nya möjligheter med digitalt samarbete

Vad betyder digitalt samarbete egentligen? Vad ställer det för krav på oss? Och Hur påverkar digitaliseringen ledarskapet och självledarskapet? En värld med snabba och stora förändringar påverkar vårt samarbete och vi står inför stora omställningar.

Vi önskar få mer gjort, vi står inför fler utmaningar än tidigare och ett aldrig sinande informationsflöde. Nya arbetssätt, digitalisering, transformation etc. sätts i olika sammanhang för att beskriva hur vi skapar nya möjligheter i våra organisation er. Vi förväntar oss att kunna arbeta var som hest, när som helst, med vem som helst och från vilken enhet som helst. Vart är vi egentligen på väg?

Hur skall vi designa våra arbetssätt med avseende på olika arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation för att maximera innovation, medarbetarnöjdhet och produktivitet. Hur kan vi använda dagens teknologi för att skapa nya möjligheter genom digital transformation? Detta berättar vi om, samt delar erfarenheter från vår förändringsresa i arbetssätt.

Ulrika Jonsson, Affärsutvecklare digitalt HR & Daniel Siberg, Microsoft Office Division, Microsoft

14.55 - 15.25

Eftermiddagsfika

Passa på att nätverka med branschkollegor, talare och partners

15.25 - 15.55

Revolutionen på Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen stod stilla länge, och under tiden kastades de mellan olika politiska stolar; Skulle de läggas ner eller få fler uppdrag? Men så en dag hände det: De gick in i en ny modern framtid med en vision och en strategi att bli bäst på marknaden för dem som behöver dom mest. Både genom att vara digitalt och analogt slagkraftiga.

Camilla och Caroline berättar om var de varit, var de är just nu och vad Arbetsförmedlingen har för vision och strategi för framtiden. Med ett stort mål och syfte: Att tillsammans med dem som står längst från arbetsmarknaden, och med Sveriges arbetsgivare, ska göra skillnad i samhället och få båda att växa till att bli framtidens experter. Nyckeln är innovation, proaktivitet och kreativitet. Och samarbeten med både Google och LinkedIn.

Caroline Dewoon Thorén, Stab Nord, Ansvarig strategi & utveckling arbetsgivare/näringsliv, Arbetsförmedlingen & Camilla Hane, Projektledare Arbetsförmedlingens Digitala Tjänster

15.55 - 16.25

Smart digitalt samarbete – från stress till skaparkraft 

Digitalisering och ökade förväntningar från kunder och medborgare driver alla typer av verksamheter att bli mer produktiva, snabbföränderlig och innovativa. Att bättre utnyttja organisationens talanger och resurser genom smartare samarbeten blir då centralt. Idag stressas medarbetarna av en komplex och frustrerande digital arbetsmiljö och gamla arbetssätt.

Vi behöver istället erbjuda moderna verktyg som passar olika typer av samarbetssituationer där medarbetarna enkelt behöver hitta varandra för att nätverka och dela kunskap och kreativt lösa problem när och där det behövs. Verktyg som behöver vara del av en sammanhållen och effektiv användarupplevelse tvärs över digitala kanaler och plattformar.

Henrik Gustafsson, Författare av boken "Den digitala arbetsplatsen" och Digital Strateg

16.25 - 17.05

Samarbetet som den mest värdefulla tillgången i världen

Medan många försöker komma ikapp den digitala revolutionen, väntar nästa redan runt hörnet: AI-revolutionen. Den potentiella nyttan av AI och automatisering är häpnadsväckande, och detta paradigmskifte äter den digitala revolutionen till frukost. Oxfords universitets prognos pekar på att 50% av mänskliga jobb kommer vara ersatta av AI de kommande 20 åren. Foxconn är redan igång med att ersätta 60000 fabriksanställda med robotar. Från och med nu kommer vi människor, äntligen, att enbart kunna fokusera på det som datorer inte kan: Det kreativa arbetet. Och samarbetet är grundstommen i kreativitet.

I sin föreläsning kommer Ashkan ta er på en oförglömlig resa genom den teknologiska utvecklingen hittills och en glimt in i framtiden. En framtid där vi måste totalt omdefiniera meningen med att vara människa. En framtid där samarbete och kreativitet kommer vara den mest värdefulla tillgången i världen.

Ashkan Fardost, TEDx-talare & innovation och digitaliseringsfrälst

17.05

Summering och avslutning

Dagens moderator Katarina Strömberg summerar och avslutar dagen

17.05 - ca 18.30

AW-mingel

Dagen avrundas med ett trevligt mingel innehållande dryck, snacks och skön musik

Välkommen till Meeting Room på Alströmergatan 12, i centrala Stockholm

Kunskap & Inspiration

Programmet ger konkret vägledning och kunskap kring de steg som krävs för att samarbeta smartare digitalt.

En interaktiv dag där du får se, testa och ställa frågor, om de verktyg och tjänster som deltagande företag erbjuder.

Du får höra om både framgångar och fallgropar som andra företag har upplevt.

Nya kontakter

Eventet vänder sig till företag och organisationer som är i början eller mitt i sin digitala transformationsresa.

Du möter CIO:er, IT-chefer, IT/Verksamhetsarkitekter, HR-chefer, Affärsutvecklare, Affärsområdeschefer, Förändringsledare, samt andra roller som berörs av digitalt samarbete.

Knyt nya affärskontakter, utbyt idéer och dela erfarenheter.

Praktisk Information

Var: Meeting Room, Alströmergatan 12, i Stockholm.

När: 8 juni. Program ca kl 08.30-17.00. (AW-mingel från ca kl 17.00)

Under dagen ingår frukost, lunch, fikor, frukt, AW-mingel.

Du som deltar får även tillgång till talarnas presentationer, rapporter, samt en redaktionell dokumentation från dagen.

Partners

Flow Factory

Ricoh

Box

Box is a secure way to share content and improve collaboration forbusinesses of any size, on any device. Desktop, tablet or mobile. Thecompany believes technology should never limit the invention andproductivity of enterprising minds. Box is the preferred choice of 275,000 businesses and 32 million users.

 

Dropbox

Projectplace

Intresserad av att bli partner? Klicka här för mer information.

Kontakta oss

Emmy Jonsson
Programansvarig
Telefon: 0762-57 71 47

Rebecca Klüger
Projektledare
Telefon: 0735-25 60 98

Daniel Binett
Försäljningschef
Telefon: 0707-98 66 62

Caroline Askheim
Marknad & Deltagarfrågor
Telefon: 0762-75 67 10