Vad är nyttan av dataexplosionen? Hur tar vi till vara den på bästa sätt? Och vilken data passar vilken roll?

Välkommen till Data Explosion den 8 maj – en dag om det senaste inom analys, BI och Big Data. Alla organisationer har data. Mängderna ökar och med dem möjligheterna att lära känna din kund, din verksamhet och din omgivning. Under dagen ringar vi in de bästa analysmetoderna, affärsnyttan med dataguldet och hur du hittar rätt tjänster till rätt delar av din organisation!

Under dagen tar vi upp aktuella ämnen som

> Big data i praktiken – här används stora datamängder på vår hemmamarknad
> Hur data kan användas för att organisera på företaget
> Hur opinion mäts och hur politiken i sin tur kan mäta väljarnas strömningar
> Forskning och näringsliv mobiliserar för att göra Sverige konkurrenskraftigt
> Koncernkontrollern som utvecklar verksamheten
> Svindlande datamängder – så analyseras datan på Cern
> Morgondagens datastrateger – Hyper Island-studenter om vad de ser för behov på marknaden

Bland dagens talare

Du kommer att träffa

De som dagligen arbetar med analysfrågor, och även dom från verksamhetssidan som beställer dem. Typiska titlar på plats är CIO, CTO, it-chef, analyschef, lagringschef, BI-ansvarig, it-strateg, it-arkitekt, systemförvaltare, affärsutvecklare och CRM-ansvarig eller liknande.

Nätverka

Med över 150 beslutsfattare inom it på plats är dagen ett unikt tillfälle för dig som vill skapa nya affärskontakter, komma till nya insikter och nätverka med branschkollegorna.

Det praktiska

Eventet hålls i Konferens 7A nyrenoverade lokaler på Odengatan 65 i Stockholm och har genomgående hög kvalité gällande service och förtäring. Trådlöst nätverk är tillgängligt under hela dagen.

Dagens program

Gemensamt spår

8:30

Registreringen öppnar

Välkommen – kom i god tid och ta en smörgås med nybakad bröd och njut av en kopp nybryggt kaffe i lugn och ro.

09:00

Dagens moderator Jörgen Lindqvist, chefredaktör på Computer Sweden och eventredaktör Eva Melin, inleder dagen och ger en nulägesbild av analysens roll i arbetslivet.

09:10

Keynotetalare

Big Data Analytics - trender, utmaningar och möjligheter för Sverige
Hur ser framtiden ut för Big Data Analytics och hur kommer det att påverka Sverige? Vi kommer att diskutera vart området är på väg, de forsknings- och samhällsutmaningar utvecklingen för med sig, Sveriges position inom området, och hur en svensk, strategisk satsning på Big Data skulle kunna se ut.

Daniel Gillblad, Director of the Decisions, Networks, and Analytics Laboratory, SICS. Daniel är ansvarig för projektet Big Data Analytics med syfte att lyfta Sveriges konkurrenskraft inom big data, moln och analys. Projektet är multidiciplinärt och har anslutna aktörer som Ericsson, AB Volvo, Sandvik, NCC, ABB, Spotify, SWECO och KTH.

Film från presentationen

09:50

Keynotetalare

Hur får man Big data att bli Right data? - Omvärldsanalys på styrelsenivå
Britta kommer att tala om vikten av att ha en omvärldsanalys och inte bara analysera intern utan även extern data.  Svårigheten är dock att välja ut vad man ska ha med i en omvärldsanalys eftersom mängden data är så stor.  För att välja ut den rätta informationen så behöver man både koppla den till företagets strategier och ha en strukturerad process.

Britta Dalunde, styrelseledamot och senior rådgivare
Britta kommer senast från SJ där hon var ekonomidirektör. På SJ tog hon fram en strategi för omvärldsanalys kopplat till bolagets strategier, där nyckelmedarbetares insikter om organisationen vägde tungt.

Film från presentationen

10:30

Kaffepaus med fika, färsk frukt och nätverkande i mingelytan

Breakoutspår med dagens partner

11:00

Spår 1

Spår 2

Big Data som ger affärsvärde – på riktigt!

Big Data har varit ett hett diskussionsområde under en tid och många frågar hur lösningar kan generera affärsvärde. Under denna session utgår Microsoft och HP ifrån den frågeställningen då de diskuterar utmaningen med Big Data, lyckade kundexempel och vad man behöver för att komma igång.

Tommy Flink, Data Insight Lead på Microsoft och Sten Nikolaev, produktchef för HP:s verksamhetskritiska plattformar (preliminär taltid)

Big Data - turning hype into business value

What are companies really doing to harness the value from Big data. How do they really get insights that will bring them true business value?  What should be taken into consideration and where does a Big data project start?

Les King is working with companies in the area of Big Data and analytics across the word. He will share some examples of what clients are doing in the space of big data,

Les King, Director Database, Analytics and Big Data Solutions, IBM

Gemensamt spår

11:30

Case
Data som organisationsfråga
Allt fler organisationer ser värdet i att samla och nyttja data för att förbättra sina befintliga affärer och skapa nya möjligheter. Under detta seminarium talar jag om att införa data som en naturlig del av företagets vardag och att leda frågan.
Henric Jogin, Chief Data Officer/datastrateg, IDG International Data Group AB

Film från presentationen

12:00

Lunch och möjlighet till nätverkande i mingelytan

13:00

Jörgen Lindqvist inleder eftermiddagen

13:05

Datadriven politisk kommunikation
Om de analyser som ligger till grund för hur vi ska uppfatta politiska budskap.
Carl Melin, opinionschef på United Minds

Film från presentationen

13:40

Case
"Mina erbjudanden"
Sara och Cecilia berättar om hur CRM gått från att vara en mindre kommunikativ avdelning till en strategisk affärsdrivande verksamhet på Coop Marknad. Riktningen av rätt it-system, big data och nya processer har varit avgörande för att möta morgondagens CRM.
Sara Mundt Petersen, chef för CRM och Cecilia Kogg Business CIO på Coop Marknad

14:15

Kaffepaus med fika, färsk frukt och nätverkande i mingelytan

14:45

Case
Skapa värde för verksamheten - genom affärsplanerings- & prognosprocessen

Sara Lindberg, koncerncontrollerchef på Skandia. Sara leder och utvecklar avdelningen Business Control på Skandia. Skandia är en av Sveriges största oberoende bank- och försäkringskoncerner, med 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark och 2 500 anställda.

Film från presentationen

15:20

Keynotetalare

How solving the mysteries of the universe can inspire Enterprise Big Data

CERN is one of the world’s largest and most respected centres for scientific research. Its business is fundamental physics, finding out what the Universe is made of and how it works. CERN operates the Large Hadron Collider (LHC), the world’s largest and most powerful particle accelerator where the ATLAS and CMS experiments recently discovered the long-sought Higgs boson. The particle’s detection has set the worldwide scientific community buzzing, but behind the success of the work undertaken at the LHC, lies a story of Big Data success that is truly mind-boggling. Data handling on a massive scale is essential to achieve CERN’s  results and the Lab operates the Worldwide LHC Computing Grid (WLCG), and deals with around 30 Petabytes of data annually.
This presentation will explain how the LHC data is managed and analysed today and how it can inspire Enterprise Big Data.

 Sverre Jarp, CTO på CERN openlab

Film från presentationen

16:00

När jag blir stor vill jag jobba med data!
I Ericssons gamla lokaler ute vid Telefonplan i Stockholm, drillas en ny generation datastrateger.
I en miljö som andas kreativitet, utforskar vi hur data, från liten till stor, kan användas för att göra våra liv och affärer både enklare och smartare. Under den här dragningen kommer vi att bjuda på inspiration, framtidsspaningar och utmana er att tänka i nya banor kring vad som är möjligt att göra med data.
Studenter från digitala datastrategiprogrammet på Hyper Island: Adam Löke, Jim Kollevik, Nathalie Cano och Sirak Tekeste. Jobbar inom ramarna för sitt projekt IRIS, med såväl reklambyåer och start-ups som stora medieföretag och myndigheter.

Film från presentationen

16:30

Jörgen Lindqvist summerar dagen

16:40

Mingel med dryck, musik och snacks

18:00

Dagen avslutas

Data Explosion arrangeras på Konferens 7A, Odengatan 65

Vi startar dagen med frukost och registrering från kl 08:30 och avslutar dagen med ett mingel till cirka 18:00. Stanna gärna kvar hela dagen och ta chansen att nätverka med dina branchkollegor!

Priser

  • ”Gå 3 betala för 2” 2665 kr ex moms per person (baserat på ord. pris)
  • Ordinarie pris 3995 kr ex moms
  • Leverantörspris 5900 kr ex moms

Det här ingår i priset

  • Fullspäckad agenda med keynotetalare, panel och partners
  • Nätverkande med ett hundratal branschkollegor och expertleverantörer
  • 3 månaders prenumeration av Computer Sweden (är du redan prenumerant får 400 kr rabatt på priset)
  • Lyxig frukost, goda fikor och en välsmakande lunch från Konserthusets kök som jobbar med svenska och närproducerade råvaror
  • Tillgång till talarnas presentationer efter eventet
  • Avslutande mingel med vin/öl/alkoholfritt alternativ, fina snittar och snacks

Kontakta oss

Anna Nilsson, eventansvarig.
Ansvarig för marknadsföring och besökare.
Telefon: 08 453 61 11

Eva Melin, eventredaktör.
Ansvarig för innehåll och agenda.
Telefon: 08 453 60 56

André Kisch, försäljningschef.
Ansvarig för sponsorskap.
Telefon: 08 453 61 42

Dagens partner

Teradata

HP

Aitellu

Graz

MapR

Microsoft

IBM

IBM Security erbjuder IT-säkerhetslösningar som spänner över mjukvara, hårdvara och tjänster. Genom ett heltäckande ramverk finns en av marknadens bredaste lösningsportföljer byggd på lång expertis. IBM Security erbjuder intelligent och integrerad säkerhet för människor och information, via moln, mobil eller socialt. Prata med oss på Säkerhetsdagen!