Data & Analytics Summit 6 april 2017

Möjligheterna att generera affärsnytta från big data är oändliga. Men för att vara framgångsrik i en allt mer digitaliserad värld krävs en tydlig strategi för data och analys. En strategi som omfattar organisationens alla delar och är anpassad till just er verksamhet för att kunna ta smarta och tydliga beslut i den digitala transformationen.

Den 6 april arrangerade Computer Sweden Data & Analytics Summit på At Six i Stockholm. Dagen samlade 150 deltagare som fick lära sig mer om möjligheterna med ett skickligt analysarbete, nätverka och ta del av de senaste trenderna inom området. Tack för i år!

 

Intresseanmälan Data & Analytics Summit 2018

Vi meddelar dig så snart vi har öppnat registreringen och lanserat programmet.

Dagens talare

Klicka på bilderna för att läsa mer om respektive talare.

Inspiration och kunskap i toppklass

Computer Swedens event har det senaste året fått toppbetyg av besökarna. Vår filosofi är att blanda framtidsspaningar från ledande experter med konkreta kunskapsspår och vittnesmål från välkända aktörer som ligger i framkant. Data & Analytics Summit är inget undantag. Här får du chansen att inspireras och föra värdefulla samtal med branschkollegor och experter om hur analys av data gör dig till en vinnare i den digitala transformationen.

08.00

Registreringen öppnar


Frukost serveras i utställningsytan

08.55

Välkommen till Data & Analytics Summit

 

Dagens moderator Per Danielson, Chief Content Officer, IDG Enterprise hälsar välkommen

09.00 - 09.40

THE FUTURE OF THE DATA ANALYTICS LIFE CYCLE

 

Ronald Van Loon helps data-driven companies on a daily basis to generate business value and will in this talk take us on a journey inspired by real-life cases. He will give us a broad overview from data process management to the analytics and the application. He will share trends about technology, people and processes as well as give us answers on the importance of improved customer experience, centralized web data and decreased IT costs, improved data governance, better customer predictions, and more. 

Ronald Van Loon, Director Adversitement & Top10 Big Data, Data Science, IoT, BI Influencer

09.40 - 10.10

SPORTS ANALYTICS

 

En revolution som pågår inom idrotten kallas Analys. Frågan är inte längre om, utan hur analys ska användas. Christer Bodell och Håkan Loob visar vad du har att lära om nödvändigheten av analysarbete från Sports Analytics, att inte bara se slutresultatet utan förstå den underliggande prestationen. Under presentationen kommer du att få svar på nedanstående frågor:
- Vad kan vi lära oss av kopplingen sport och analys?
- Vilken typ av resultat kan vi förvänta oss?
- Vad behöver man för att lyckas med Analytics?

Christer Bodell, Manufacturing; Nordic Region, - driving Analytics in Manufacturing, IoT and Sports, SAS Institute & Håkan Loob, General Manager, Färjestad BK

10.10 - 10.40

Förmiddagsfika

 

Passa på att nätverka med branschkollegor, talare och partners över en kopp kaffe

10.40 - 11.10

BIG DATA - LEGALA SVÅRIGHETER OCH MÖJLIGHETER 

 

Johan talar om de lagar och regler som man behöver tänka på när man analyserar och använder sig av en stor mängd data (Big Data). Fokus kommer att ligga på att ta upp möjligheter och svårigheter under nuvarande och kommande dataskyddslagstiftning (GDPR) med djupdykning i frågor om anonymisering och de säkerhetskrav som uppställs för sådan behandling.

Johan Hübner, IT-jurist & Partner, Delphi

11.10 - 11.40

Revolution inom diagnostiken - life science möter big data

 

Det pågår en revolution inom diagnostiken - konventionella metoder inom diagnostiken håller på att ersättas av individanpassade behandlingar. Genomikens, dvs den storskaliga analysen av en individs DNA (arvsmassa), intrång håller på att kraftigt förändra hur man idag undersöker patienter med genetiska sjukdomar, cancer och flera andra typer av sjukdomar. Teknisk innovation har gett diagnostiken möjligheter som för endast 15 år sedan klassificierades som science fiction. Inom genomiken möts life science och big data, vilket utgör både en utmaning får den konventionella medicinen men samtidigt en enorm möjlighet. Vår utmaning är att reducera miljarder datapunkter per patient till information som inom några få minuter kan tolkas och användas av läkare, genetiker och andra inom vården för att fastställa en diagnos och i bästa fall individualiserad behandling.

Henrik Stranneheim, Head of Bioinformatics Clinical Genomics, Science for Life Laboratory (SciLifeLab)

11.40 - 12.10

DEN DIGITALA DATADRIVNA STRATEGIRESAN 

 

Genom att samla unik data vet KIT exakt hur en historia ska berättas för att vara så effektiv som möjligt. De hittar deras läsare - på rätt plats, vid rätt tillfälle och levererar därefter rätt innehåll. Hur går det till och hur ska man tänka som ett datadrivet företag från start? Hur samlar man in data, hur tillämpar man bäst användning av insamlade uppgifter och hur sköts analysen för att kunna leverera rätt innehåll så effektivt som möjligt? När kan man börja skörda vinsterna av en investering och vad ska man tänka på som ett datadrivet företag i uppstart? KIT vet allt om vikten av rätt innehåll och i denna session delar de med sig av det och mycket mer.

Robert Brännström, Chefredaktör, ansvarig utgivare och medgrundare, KIT

12.10 - 13.10

Lunchpaus

 

Dags att fylla på på energinivån och nätverka med branschkollegor, talare och partners

13.10

Kunskapsspår:

 

Efter en god lunch får du ta del av de hetaste lösningarna inom Data & Analytics i två parallella spår. Passen är 20 minuter långa med en 5 minuters bensträckare mellan varje spår så att du hinner gå emellan.

MAIN STAGE

13.10 - 13.30

Hur man skapar ett framgångsrikt data- & konsumentdrivet varumärke

 

Med ett ökat data och konsumentfokus i kombination av konst & vetenskap, siktar Gant att bli det ledande livsstilsvarumärket i världen. Carl kommer att dela Gants digital resa tillsammans med Qlik. Det här passet kommer att ge dig de verkliga sambanden för att kunna se hela bilden: Analysera, upptäcka, samarbeta och agera!

Carl Borg, Global IT Director, Gant (Pratar för Qlik)

BREAKOUT

13.10 - 13.30

AI - Accelerated analytics for digital business

 

Med inspirerande exempel från kundcase med automatiserade system, självkörande bilar, automatiserade kundservice och smarta städer visar Leif Nordlund hur Nvidia arbetar med AI och analytics. Exempel på hur företag och myndigheter kan förändras, med stöd av företag och organisationer från olika branscher med stöd av datainsamling, analysverktyg och deeplearning från Nvidia. 

Leif Nordlund, Deep Learning & HPC Business Development, Nvidia

MAIN STAGE

13.35 - 13.55

Algorithms & Machine Learning - IT Operations for the Next 10 Years

 

Managing availability and performance of IT infrastructures is the highest priority for IT Operations teams. Ongoing digital transformation guarantees two things for IT Operations: more change and larger scale.
To ensure availability and performance, enterprises today typically own many different tools, which may generate millions of events and alerts everyday. IT Operations struggle to analyse, correlate, prioritise and take action upon this huge volume of events.
Algorithms can enable humans to focus on tens of relevant incidents instead of drowning in millions of events and alerts.
Algorithmic IT Operations (AIOps) is about algorithms augmenting and assisting humans within IT Operations to deliver not just more efficiency of existing operations, but the agility to enable the business to deliver new value-added services.

Dominic Wellington, Chief Evangelist, Moogsoft

BREAKOUT

13.35 - 13.55

Digitalisera, effektivisera och öka värdet av dina partnerskap med hjälp data & teknik 

 

Det är dags att flytta fokus från klick och konvertering till att analysera det värde som skapas av dina kundinteraktioner. Inte nog med att denna förändring hjälper dig mäta hela kundresan, den kan också skapa nya intäktskällor. Med inspirerande exempel från våra kunder kommer du få höra hur de bygger skalbara partnerprogram genom att visa värdet av deras marknadsinsatser samtidigt som de nyttjar teknik för att effektivisera processerna. 

Annelie Näs, Digital customer experience, aQlue

14.00 - 14.30

KOPPLINGEN DATA, KREATIVITET & KOMMUNIKATION


Lina Hansson berättar om hur Hyundai har lyckats sänka CPL (cost per lead) med 91% och CPS (cost per sale) med  85%, med hjälp av att arbeta hårt med marketing analytics. Marketing analytics är giftermålet mellan marknadsföringens tankemodeller och de datadrivna insikter som kommer från web analytics. Genom att analysera datan som går att fånga upp i varje kontaktyta med kunden, kan kommunikationen förbättras i såväl annonserings plattformar, drivandet av trafik in till företagets website, och hur besökarna sedan interagerar med innehållet på websiten. Såväl kreativt skapande som detaljinriktad konverteringsoptimering måste länkas samman för att nå resultat, och limmet består av ett strukturerat arbete med data.

Lina Hansson, Digital Marketing Manager, Hyundai

14.30 - 15.00

FROM A DYING DINOSAUR TO A LIFESTYLE COMPANY

 

SAS was close to bankruptcy in 2012. In recent years, the company implemented a major restructure and is now more attractive than ever. Executive Vice President & CCO Eivind Roald will tell about the journey from 2012 to today. How the company through conscious brand commitment and focused and personalized offers, through outstanding data analysis could develop the company to become what it is today - a lifestyle company.

Eivind Roald, Executive Vice President & Chief Commercial Officer, Scandinavian Airlines

15.00 - 15.30

Eftermiddagsfika

 

 Passa på att nätverka med branschkollegor, talare och partners

15.30 - 16.00

DATA IS KING


Den här föreläsningen berättar historien om hur King har använt data från sitt nätverk av mer än 300 miljoner spelare för att optimera några av de största mobilspelen i världen. Viktiga lärdomar och exempel på hur data har hjälpt beslutsfattning kommer gås igenom.

Jonathan Magnusson, Team Lead Data Analytics, King

16.00 - 16.30

DATA OCH ANALYS FÖR EN BÄTTRE VÄRLD

 

Staffan berättar om framtida utmaningar i en allt mer datadriven värld genom sin fascination för siffror och statistik. Han tar oss på en resa där han berättar om allt från fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen till att ge oss ett positivt perspektiv på tillvaron trots de stora problem världens står inför med statistiken som visar hans slutsatser! Mellan 2007 och 2010 arbetade Staffan för stiftelsen Gapminder tillsammans med Hans Rosling med målet att göra tråkig statistik om utvecklingen i världen intressant och möjlig att förstå.

Staffan Landin, Skribent och föreläsare med fokus på globala utvecklingsfrågor

16.30 - 16.35

SUMMERING OCH AVSLUTNING

 

Moderator Per Danielson, Chief Content Officer, IDG Enterprise summerar och avslutar dagen

16.35 -

Aw-mingel

 

Dagen avrundas med ett trevligt mingel innehållande dryck, snacks och musik

Plats: At Six, Stockholm

Data & Analytics Summit arrangeras på nyöppnade Hotel At Six i centrala Stockholm.
Med det perfekta läget, nya och fräscha lokaler och fantastisk logistik blir din upplevelse bekväm från morgon till kväll.
Du hittar lokalen här.

Kunskap & inspiration

Som deltagare får du koll på de senaste trenderna inom området, värdefulla råd kring lagar och regler samt praktiska kunskaper om hur analysarbetet blir en integrerad del av din organisation. Dessutom massvis av inspiration från ledande aktörer om hur du blir en vinnare i den digitala transformationen.

Mingla & nätverka

Dagen samlar ca. 150 deltagare och riktar sig primärt till dig som är data scientist, data analytiker, BI-ansvarig, statistiker, affärsutvecklare, verksamhetschef och it-chef.

Ett utmärkt tillfälle för dig att knyta nya kontakter – samt uppehålla befintliga.

Praktisk information

När: 6 april, kl 08:00 – 17.00
(AW-mingel från kl. 17.00)
Var: At Six, Brunkebergstorg 6, Stockholm

I priset ingår kaffe, frukt, fikor, lunch och ett festfyllt AW-mingel. Du får även tillgång till presentationer och redaktionell dokumentation från dagen.

Partner:

Qlik 2

NVIDIA

Moogsoft

aQlue

Tack till:

SMIF

MiS

Uggla Massage

LappApp

Intresserad av att bli partner? Klicka här för mer information.

Kontakta oss

Emmy Jonsson
Programansvarig
+46 762 577 147

Viktor Sandberg
Marknadsansvarig
+46 8 453 60 73

Rebecca Klüger
Projektledare
+46 735 256 098

Daniel Binett
Försäljningschef
+46 8 453 61 42